Zużycie energii stanowi dla firm niebagatelną część kosztów działalności, a jej ceny mają dalej rosnąć – według analityków Credit Agricole nawet o 40% w 2020 roku. Przedsiębiorcy starają się więc poprawić swoją efektywność energetyczną, zmniejszając zużycie energii. Mogą do tego prowadzić działania wysokokosztowe – np. docieplenie przegród
i wymiana okien, modernizacja oświetlenia, modernizacja instalacji, zastosowanie urządzeń do wykorzystania odnawialnych źródeł energii (pompy ciepła czy instalacja fotowoltaiczna) – lub niskokosztowe, np. zmiana zarządzania instalacjami czy efektywne użytkowanie urządzeń biurowych.
Dla każdej firmy polityka poprawy efektywności energetycznej jest inna, a przypadkowe inwestycje nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Zatem rozsądne wydaje się przeprowadzenie audytu energetycznego przedsiębiorstwa. Pozwala on określić rzeczywiste zapotrzebowanie na energię, zdiagnozować obszary, które można poprawić, a także wskazać opłacalne i długofalowo skuteczne rozwiązania techniczno-organizacyjne. Przykładem praktycznego zalecenia może być wyszukanie najlepszej dostępnej taryfy zakupu mediów energetycznych.
Audyt energetyczny jako obowiązek prawny
Od 2017 roku wszystkie duże firmy, niezależnie od branży, zgodnie z art. 36.1 Ustawy o efektywności energetycznej mają obowiązek wykonywania audytu energetycznego [8]. Ustawa ta wprowadza do polskiego prawa Dyrektywę unijną 2012/27/UE [2], która dotyczy efektywności energetycznej. Dzięki audytom firmy zyskują gotowe przepisy na oszczędności energii, a administracja państwowa otrzymuje informacje o potencjale oszczędności energii – w 2017 roku wyliczone w audytach możliwe do uzyskania...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!