Case study: Zastosowanie metody AHP do wyboru systemu identyfikacji wyrobów

Przedsiębiorstwa przy podejmowaniu decyzji dotyczących np. wdrażania nowych rozwiązań technologicznych mogą wykorzystywać metody jednokryterialne, szukając rozwiązania, które najlepiej spełnia jedno wybrane kryterium (np. koszt). Mogą również przyjąć bardziej realistyczne założenie, zakładające, że jest wiele kryteriów, które należy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji, i zdecydować się na zastosowanie metod wielokryterialnych, w których ostateczne rozwiązanie ma charakter kompromisu pomiędzy przyjętymi kryteriami.

 

Metody jednokryterialne dają jasny wynik, jaką decyzję należy podjąć ze świadomością, że wiele istotnych parametrów analizowanych rozwiązań w ogóle nie było branych pod uwagę. Z kolei metody wielokryterialne wymagają zarówno wypracowania wielu kryteriów oceny, jak i zasad podejmowania decyzji w oparciu o mnogość kryteriów. Metody te dają pełniejszy obraz analizowanych wariantów, ale ostateczny wynik analizy nie jest tak jednoznaczny.

W artykule opisano w formie studium przypadku proces analizy i wyboru spośród dwóch możliwych do wdrożenia w dużej firmie metalurgicznej systemów identyfikacji wyrobów gotowych: kody kreskowe lub technologia RFID. W związku z tym, że za kluczowe uznano cztery kryteria oceny, zdecydowano się na zastosowanie wielokryterialnej metody podejmowania decyzji – Analytical Hierarchy Process (AHP).

Jako argument wyboru tej metody można powołać się na pracę Huanga, Keislera i Linkova, w której to autorzy na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzają, że artykuły o metodzie AHP stanowią aż 48% tekstów o metodach wielokryterialnych (na 312 przeanalizowanych artykułów aż 150 dotyczyło metody AHP).

AHP to metoda łącząca w sobie elementy matematyki oraz psychologii, umożliwiająca rozwiązanie problemu składającego się z więcej niż jednego kryterium decyzyjnego. Została opracowana przez Thomasa L. Saaty’ego, który zaproponował jej wykorzystanie w wielu dziedzinach, m.in. zarządzaniu, politologii, socjologii, produkcji, transporcie itd.

AHP dla ułatwienia dokonywania optymalnych wyborów w sytuacji, w której podejmujący decyzję powinien uwzględnić większą liczbę kryteriów, umożliwia...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy