Diagnostyka i remonty silników elektrycznych

Podczas diagnostyki silników elektrycznych prace przeprowadza się na stanowisku remontowym lub w rzeczywistych warunkach pracy w połączeniu z maszyną, która jest napędzana.

 

REKLAMA

​​

Diagnostyka silników elektrycznych obejmuje m.in. pomiar częstotliwości prądów zasilania, dzięki czemu można wykryć pęknięcia prętów silnika zwartego lub jego pierścieni. Kluczowe miejsce zajmuje przy tym określenie charakterystyk czasowych prądów zasilania z pomiarem wykonanym podczas rozruchu napędu. Analizie poddaje się również chwilowe prądy rozruchu oraz czasy ich trwania.

Analizuje się przy tym diagramy wskazowe i wykresy prądów, natomiast dzięki testom wydajności oceniany jest stan działania silników. Oprócz tego wykonywane są testy chwilowe napięcia, częstotliwości i części symetrycznych. Śledzi się przy tym prędkość podczas dynamicznej diagnostyki VFD.

Czynności diagnostyczne silników elektrycznych obejmują testy prądu pod kątem analizy asymetrii i przeciążeń. Z kolei przy testach spektrum przeprowadza się testy: prętów wirnika, wartości harmonicznych, zdemodulowanego spektrum, spektrum V/I. Tym sposobem wykrywana jest zależność pomiędzy prądem i napięciem z częstotliwością. Podczas diagnostyki silników wykrywa się problemy z nasyceniem, pęknięte pręty wirnika oraz nadmiary napędów VFD na szynach niskiego napięcia. Silnik jest sprawdzany w odniesieniu do strat energii i przeciążeń termicznych.

W nowoczesnych systemach napędowych, takich jak np. serwonapędy, dzięki mikroprocesorowej technice sterowania urządzenie w sposób automatyczny informuje o bł...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy