REKLAMA
W nowoczesnych silnikach niejednokrotnie uwzględnia się technologię odlewania wirników z miedzi, a silniki indukcyjne bardzo często wykonywane są jako maszyny pierścieniowe z uzwojeniem, które nawinięte jest na wirnik zamiast klatki. Silnik pierścieniowy bazuje na uzwojeniu w postaci cewek nawiniętych drutem izolowanym.
Sytuacja wygląda podobnie w przypadku uzwojenia stojana, w którym dla poprawy sprawności stosuje się materiały o większej przewodności elektrycznej. Wykorzystując miedź zamiast aluminium, zapewniamy wyższą temperaturę topnienia w efekcie wyższego poziomu odporności miedzi na cykle cieplne w całym okresie eksploatacji silnika. Ważna jest przy tym również większa wytrzymałość na rozciąganie. Miedź wytrzymuje znaczne siły odśrodkowe i powtarzalne obciążenia udarowe dzięki siłom pochodzącym od dynamicznego oddziaływania prądu rozruchowego. Zaletą miedzi jest również niższy (w porównaniu do aluminium) współczynnik rozszerzalności cieplnej.
W nowoczesnych silnikach szereg interesujących rozwiązań znajduje zastosowanie w wirnikach. Specjaliści zwracają uwagę, że straty, do jakich dochodzi w tej części maszyny, stanowią znaczną część strat mocy silnika indukcyjnego. W tym zakresie są one proporcjonalne do kwadratu poślizgu, który stanowi różnicę między prędkością wirowania pola magnetycznego, a prędkością...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!