Jak zapobiegać awariom maszyn dzięki odpowiedniej diagnostyce łożysk tocznych?

Przełomowym wydarzeniem w realizacji odwiecznej idei zmniejszania oporu ruchu było wynalezienie blisko 4000 lat przed naszą erą koła, które ruch ślizgania zamieniło na toczenie, co wielokrotnie zmniejszyło straty tarcia. Łożysko toczne jest właśnie pochodną tego odkrycia, mimo że droga przebyta od pierwowzoru do obecnej jego postaci wiodła przez bardzo wiele pośrednich wynalazków.

 

Pierwsze zachowane do dziś łożysko toczne pochodzi z 1780 r. i zostało użyte w podporze wiatraka. W jego skład wchodziły dwie dzielone bieżnie odlane z żeliwa, pomiędzy którymi znajdowało się czterdzieści żeliwnych kul. Należy zauważyć, że stosunek promieni rowka bieżni do kul był nieco większy niż we współczesnych łożyskach, jednak już wówczas zdawano sobie sprawę z konieczności zmniejszenia oporów ruchu spowodowanego poślizgiem w strefie styku. W XIX w. cały czas udoskonalano konstrukcję łożysk tocznych, gdyż rosło ich wykorzystywanie w różnych maszynach i urządzeniach. Największy przełom jednak nastąpił wraz z wprowadzeniem technologii obróbki ściernej, co umożliwiło osiągnięcie dostatecznej twardości, a także dokładności elementów łożyska.

Ale czym tak dokładnie jest łożysko? Łożyska to zespoły elementów konstrukcyjnych, które zapewniają stałe położenie ruchomym częściom maszyn poruszających się ruchem obrotowym (osi, wałów, a także elementów na nich osadzonych) i umożliwiają przenoszenie obciążeń oraz zmniejszają tarcie podczas względnego ruchu obracających się części. Taki układ łożysk, który zapewnia prawidłową współpracę elementów maszyn (ustala położenie osi i wałów względem korpusów), nazywa się łożyskowaniem. Zatem łożyska muszą być wykonywane z materiałów, które charakteryzują się przede wszystkim:

  • dobrą odkształcalnością,
  • małym współczynnikiem tarcia suchego,
  • odpornością na korozję,
  • odpornością na zatarcie,
  • odpornością na zużycie,
  • wytrzymałością zmęczeniową,
  • dobrym przewodnictwem cieplnym,
  • wytrzymałością na nacisk w temperaturze pracy,
  • obrabialnością,
  • stabilnością...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy