Koncepcje e-maintenance oraz intelligent maintenance w utrzymaniu ruchu

W ostatnich latach można zaobserwować znaczący postęp w wielu dziedzinach bezpośrednio bądź pośrednio związanych z utrzymaniem ruchu (UR), takich jak: automatyzacja, technologie informacyjne, technologie bezprzewodowe, inteligentne czujniki i sensory, Big Data, Internet Rzeczy oraz wiele innych. Bez wątpienia pomagają one w coraz efektywniejszej realizacji głównych celów, jakie stoją przed współczesnymi działami UR.

 

REKLAMA

​​

Do koncepcji, które cieszą się coraz większą popularnością zarówno wśród naukowców, jak i praktyków przemysłowych, należy zaliczyć dwie ściśle powiązane ze sobą: e-maintenance oraz intelligent maintenance. Ich funkcjonowanie możliwe jest dzięki wykorzystywaniu dostępnych narzędzi naukowych oraz algorytmów umożliwiających m.in. ocenę aktualnego stanu zdrowia obiektów technicznych, wczesne wykrycie możliwych awarii, przewidzenie okresu eksploatacji obiektu do wystąpienia kolejnej awarii.

Przedstawione na rys. 1 połączenie trzech obszarów: inteligentnego wytwarzania, inteligentnych systemów (np. urządzenia wbudowane, czujniki, sensory, wewnętrzne bazy danych) oraz oprogramowania pośredniczącego (przeważnie zaawansowane narzędzia ICT) i łączności sieciowej (np. Internet Rzeczy) umożliwia m.in. realizacje koncepcji e-maintenance oraz intelligent maintenance, które są przedmiotem dalszej części artykułu.

Głównym zadaniem wymienionych koncepcji jest stały monitoring stanu obiektów technicznych (może on również odbywać się zdalnie) oraz właściwe zarządzanie nimi poprzez sieć wewnętrzną lub zewnętrzną (np. Internet Rzeczy). Dzięki temu możliwe jest uzyskiwanie sprzężeń zwrotnych pomiędzy systemami operacyjnymi funkcjonującymi w obszarach produkcji i eksploatacji. Bazując na zbiorach danych oraz dynamicznej wymianie informacji eksploatacyjnych w czasie rzeczywistym, możliwe jest stworzenie silnej struktury pozwalającej na budowę systemu wykorzystującego wiedzę o obiektach technicznych. Pozwala to na podejmowanie racjonalnych decyzji dotyczących UR.

 

E-maintenance

Coraz ważniejszym elementem strategii uzyskiwania przewagi konkurencyjnej na rynku jest wspomaganie działalności przedsiębiorstwa komputerowymi systemami odpowiedzialnymi za gospodarkę remontową oraz utrzymanie ruchu (Computerised Maintenance Management System – CMMS). Uwzględniając w komputerowym systemie zarządzania UR bezprzewodowej łączności pomiędzy obiektem technicz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy