Jest to spójne z założeniem, że jeśli dowiemy się, co motywuje ludzi do pracy i wprowadzimy adekwatne zmiany, to zwiększy się poziom motywacji pracowników, a to z kolei skłoni ich do cięższej pracy i zwiększy efektywność zespołu/ działu/obszaru, przekładając się na zyski organizacji. Jednocześnie warto zaznaczyć, że choć założenie to jest bardzo popularne wśród kadry zarządzającej, to jest ono nietrafne, nie znajduje potwierdzenia w badaniach i obserwacjach praktycznych. Większa motywacja nie zawsze przekłada się bowiem na wzrost efektywności, ale za to może prowadzić do większej satysfakcji pracowników, poczucia spełnienia itp.
Fakt ten zdaje się kluczowy w kontekście myślenia o motywacji w miejscu pracy i podejmowania działań ukierunkowanych na zwiększenie motywacji u podwładnych. Chcemy więc zaproponować Państwu cykl artykułów, który przybliży zjawisko motywacji i – mamy nadzieję – zwiększy Państwa świadomość na temat mechanizmów kształtowania się motywacji w miejscu pracy, pozwalając tym samym na analizę swojego obszaru/zespołu, jak i na zastosowanie w praktyce omawianych treści.
RÓŻNE KONCEPCJE POJĘCIA MOTYWACJI
W psychologii pracy/zarządzania istnieje wiele koncepcji motywacji, które z większym lub mniejszym powodzeniem zostały przeniesione na grunt praktyczny i zaadaptowane przez organizacje działające w środowisku biznesowym. Znakomita większość teorii koncentruje się na czynnikach zewnętrznych i wewnętrznych, które motywują ludzi do pracy. Przy czym warto zwrócić uwagę, że przez długi czas, zwłaszcza w wieku ubiegłym, w psychologii pracy dominowało „podejście środowiskowe”, akcentujące rolę czynników zewnętrznych. Koncepcje mieszczące się w tym nurcie stały się przyczynkiem do odpowiedniego „projektowania pracy” (work design) i wzbogacania pracy (job enrichement) w taki sposób, aby ludzie byli bardziej zadowoleni i zmotywowani.
W niniejszym artykule spróbujemy przedstawić więc te koncepcje i czynniki zewnętrzne, które z naszego doświadczenia i analizy mogą być dla Państwa wartościowe i ciekawe. Spróbujemy także zaprosić do diagnozy swojego obszaru zawodowego, co w dalszej kolejności być może zainspiruje do wdrożenia odpowiednich zmian i działań praktyczny...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!