Odc. 5. – Abstrakcyjne systemy nadzoru

Prezentując słabe strony systemów nadzoru stanu technicznego w poprzednich odcinkach, pokazywałem, że odpowiedzialność za popełnione przy konfiguracji systemu nadzoru błędy leżała po stronie producenta maszyny. Trudno jednak powiedzieć, że tylko producent odpowiada za niepoprawną konfigurację tego systemu. Korzenie konfiguracji systemu nadzoru sięgają bowiem SIWZ-u, za którego edycję odpowiedzialny jest jednoznacznie inwestor. Natomiast jeśli zbagatelizuje on poprawność rozdziału dotyczącego systemów wspomagania nadzoru stanu technicznego, to w konsekwencji musi się liczyć w przyszłości z ryzykiem znacznego wzrostu nakładów remontowych na utrzymanie w ruchu zrealizowanej inwestycji.

 

REKLAMA

​​

Różni gracze realizujący dostawy na rzecz nowych inwestycji mają okazję przyczynić się do nieoptymalnej, a czasami wręcz błędnej instalacji czujników na maszynie. Z tego też względu pozwoliłem sobie w poprzedniej części na parafrazę powiedzenia Deus meus kosmateus1 na Deus meus OEMus2, bowiem większość użytkowników maszyn traktuje producenta jak boga, a niestety nie zawsze OEM na takie traktowanie zasługuje. W niektórych projektach tą czarną stroną nie jest OEM, a firma odgrywająca rolę EPC, bowiem to ona podejmuje niektóre decyzje techniczne przy całkowicie biernej postawie inwestora, który mógłby powiedzieć: Deus meus EPCus3.

W dzisiejszym odcinku opisane zostaną dwa grzechy przypisane po jednym każdemu z wymienionych bogów – bogów różnych dla dwóch różnych inwestorów. Bogów, bowiem w obu przypadkach brak podstawowej wiedzy technicznej inwestorów skutkował wejściem w posiadanie systemów nadzoru, które były kształtem dalekie od wymogów najlepszej praktyki.

 

Drgania sejsmiczne w systemach wspomagania UR

Czujniki drgań sejsmicznych są od wielu lat wykorzystywane w systemach nadzoru stanu technicznego. Wciąż jednak jeszcze zdarzają się podstawowe błędy w ich zastosowaniu. W ogólności można rozważać instalację czujników sejsmicznych na maszynach:

  • z łożyskami tocznymi,
  • z łożyskami ślizgowymi zintegrowanymi z korpusem maszyny,
  • z łożyskami ślizgowymi zainstalowanymi w stojakach łożyskowych, które nie są zintegrowane z korpusem maszyny.

W numerze listopadowo-grudniowym SUR z 2017 r. [1] opisano błąd w zastosowaniu czujników sejsmicznych dla sprężarki śrubowej napędzanej silnikiem.  W ostatnim odcinku [2] poruszona została kwestia optymalnego montażu czujników sejsmicznych na bardzo dużych turbinach. W tym odcinku zajmiemy się ponownie maszynami z łożyskami ślizgowymi takimi jak turbozespół oraz elektropompa, dla których ograniczenie się do monitorowania stanu dynamicznego na bazie drgań sejsmicznych nie jest wystarczające.

 

Patologiczny system nadzoru stanu dynamicznego turbiny

W ostatniej dekadzie XX w. producent turbin z Rosji dostarczył do elektrowni położonej w kraju sąsiadującym z Polską dwie turbiny o mocy ~200 MW. Były one wyposażone w takie sobie systemy monitorowania stanu technicznego pozostające w zgodzie z rosyjskimi standardami. Do systemów były podłączone pomiary wielkości mechanicznych (położenia i wydłużenia) oraz bogaty zestaw sejsmicznych czujników drgań: 3 czujniki (o zorientowaniu: pionowe, poziome i osiowe) dla każdego stojaka łożyskowego. System nie wykorzystywał czujników do pomiarów drgań względnych wirnika.

W trakcie prób odbiorowych wystąpiły problemy z za wysokimi poziomami drgań sejsmicznych w niektórych węzłach łożyskowych w stosunku do wymagań kontraktowych. Rozwiązanie problemu spoczęło w rękach serwisu producenta, tak aby koniec końców turbiny można było przekazać kupującemu. Serwis producenta poradził sobie z problemem dość szybko i… dość prosto. Powszechnie bowiem wiadomo, że zwiększenie luzów łożyskowych w łożyskach ślizgowych prowadzi do obniżenia wysokich drgań sejsmicznych, tak jak to pokazano na rys. 1. Wskazano, że dla luzu nominalnego (czyli takiego, który jest statystycznie poprawny dla czopa o określonej średnicy) poziom drgań sejsmicznych był zdecydowanie większy od poziomu wymaganego kontraktem. Tak wię...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy