Odpowiedzialność za wadliwe wykonanie maszyny lub linii technologicznej. Część 1

W niniejszym artykule zajmiemy się tematyką umów dotyczących wykonywania i wdrażania maszyn na zamówienie, a także dokumentów związanych z implementowaniem linii technologicznych. Celem tekstu jest przedstawienie zasad odpowiedzialności cywilnoprawnej za wadliwe zaprojektowanie, wykonanie lub wdrożenie maszyny bądź linii technologicznej.

 

Omówimy m.in. elementy zamówienia lub umowy, na które należy zwrócić uwagę, zlecając interesujące nas prace, a także kwestię tego, jak powinna przebiegać procedura odbioru, jak wyglądają uprawnienia klienta, jeśli maszyna nie spełnia wymogów, jakie są możliwości w zakresie reklamacji itp. Ze względu na obszerność tematu artykuł został podzielony na dwie części.

Przedmiot umowy

Niezależnie od tego, czy zlecimy wykonawcy produkcję maszyny, czy też wdrożenie linii technologicznej z maszyn lub robotów produkowanych seryjnie, w sensie prawnym mamy do czynienia z umową o dzieło. Oznacza to, że kwestie nieuregulowane bezpośrednio w dokumencie podlegać będą przepisom z artykułów 627–646 Kodeksu cywilnego (dalej „k.c.”) o umowie o dzieło. Przepisy o umowie o dzieło znajdą zastosowanie do obu powyższych transakcji pomimo tego, że w sensie technicznym są one zupełnie innymi przedsięwzięciami. W pierwszym przypadku chodzi bowiem o wykonanie nowej maszyny, natomiast w drugim o takie skonfigurowanie i zaprogramowanie urządzeń, by pracowały one w sposób oczekiwany przez zamawiającego.

Artykuł 627 k.c. stanowi: „Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia”. Na potrzeby uproszczenia dalszego wywodu przyjmującego zamówienie będziemy nazywać po prostu „wykonawcą”. Powyższy przepis jest bardzo ogólny – definiuje on tylko, czym jest umowa o dzieło. Jednak uważna analiza zawartej w nim definicji pozwala nam zwrócić uwagę na niezwykle istotny element – dzieło musi być oznaczone. Jeśli kupujemy rzecz produkowaną seryjnie (np. samochód), której właściwości i parametry są określone w sposób uniwersalny (np. w katalogu), wystarczy, że strony uzgodnią kilka prostych cech charakterystycznych przedmiotu sprzedaży (np. markę, model, rodzaj nadwozia, silnik, wersję wyposażenia oraz kolor) i możemy uznać, że porozumienie w tym zakresie zostało między nimi osiągnięte. Wówczas sprzedawca – chcąc wywiązać się z umowy – będzie musiał przenieść n...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy