REKLAMA
W obecnym systemie krajowym funkcjonują narzędzia z obu obszarów: zachętami nagradzającymi są np. systemy białych certyfikatów, zaś wymuszającymi np. wymóg przeprowadzania audytów w dużych przedsiębiorstwach. Pewien stopień kreacji ogólnej polityki energetycznej, do której autor na potrzeby tego artykułu zalicza także aspekt ekonomiczny, jest potrzebny, gdyż nie zawsze działalność przynosząca największe zyski lub naj-krótsze okresy zwrotu w wieloletniej perspektywie jest najlepsza. Z drugiej strony nawarstwianie się różnych narzucanych przez państwo lub inny organizm regulacji prawnych utrudnia działanie firmy i zwiększa koszty jej funkcjonowania, chociażby poprzez rozbudowaną administrację. Przykładem sytuacji, w której bez-pośredni efekt ekonomiczny jednego przedsiębiorstwa może kolidować z interesem analizowanym w szerszym kontekście, stanowi np. inwestycja w zakup tańszych (być może nawet i po cenach dumpingowych) urządzeń czy technologii zza granicy zamiast produktów krajowych podobnej klasy, jednak droższych. W ostatniej dekadzie Polska podjęła kilka ważnych zobowiązań dotyczących energii – zobowiązanie w pakiecie klimatycznym (uchwalonym w dniach 11–12 grudnia 2008 r.), że w 2020 r. m.in.:
- obniży o 20% emisję gazów cieplarnianych,
- 20% zwiększy efektywność energetyczną.
Na szczycie kli...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!