Prawidłowe serwisowanie motoreduktorów

Jako najważniejszą zaletę motoreduktorów wymienia się przede wszystkim niewielkie wymiary napędu. Istotne jest przy tym umieszczenie praktycznie całego zespołu napędowego maszyny w jednej obudowie i w jednym miejscu. To właśnie tym sposobem eliminuje się konieczność projektowania i dobierania poszczególnych elementów składowych napędu.

 

W efekcie proces wyboru obejmuje dobranie najważniejszych elementów w postaci momentu wyjściowego, mocy, obrotów wyjściowych, pozycji pracy i współczynnika przeciążenia. W zakresie wad motoreduktorów mówi się o pokaźnych rozmiarach w przypadku, gdy przenoszone są duże moce wymagające znacznych przełożeń. W takich aplikacjach korzystniejsze mogą okazać się układy napędowe z tradycyjną konstrukcją.

 

RODZAJE MOTOREDUKTORÓW

Motoreduktory, jakie znajdują zastosowanie w systemach napędowych, dzieli się na kilka rodzajów. Biorąc pod uwagę typ przekładni zębatej na ostatnim stopniu przełożenia, mowa jest o motoreduktorach walcowych z przekładnią walcową. Oprócz tego wykorzystuje się motoreduktory płaskie z przekładnią walcową. Warto podkreślić, że w takim rozwiązaniu dzięki wewnętrznemu ukształtowaniu przekładni można zmieścić kilka dodatkowych stopni przełożenia.

Ponadto warto wspomnieć o motoreduktorach stożkowych (z przekładnią stożkową), ślimakowych (z przekładnią ślimakową), a także planetarnych (z przekładnią planetarną). Przekładnia walcowa to przekładnia zębata wykorzystująca koła walcowe, które mają równoległe osie leżące w tej samej płaszczyźnie. Warto również przypomnieć,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy