Odpowiedź wydaje się oczywista – być może w niektórych sytuacjach możliwe byłoby odstąpienie od sprężonego powietrza na rzecz innych napędów/czynników, jednakże są to przypadki raczej rzadkie, rzędu kilku procent. W zdecydowanej większości przypadków ze sprężonego powietrza zrezygnować nie można, ponieważ jest ono niezastępowalnym przez nic innego medium nośnym (np. lakierowanie), napędowym (napędy pneumatyczne siłowników lub napędy narzędzi przy pracy w potencjalnie wybuchowym środowisku) czy czyszczącym (np. oczyszczanie detali z cieczy i części stałych przed kontrolą jakości po procesie obróbki). W związku z tym można powiedzieć, że podmioty zajmujące się produkcją są na sprężone powietrze, w pewnym znaczeniu, skazane.
Efektywność energetyczna
Obszar energii jest obszarem strategicznym każdego państwa czy grupy państw. Stąd też powstają raporty omawiające kwestie wykorzystania energii w różnych obszarach działalności – w szczególności raport „Compressed Air Systems in the European Union” [1] omawia sytuację zużycia energii w Unii Europejskiej. Omawia on m. in. możliwości poprawy efektywności energetycznej drzemiące w poszczególnych charakterystycznych działaniach związanych z pracą instalacji sprężonego powietrza. Według raportu potencjał zastosowania środków poprawy efektywności w układach sprężonego powietrza przy projektowaniu całych instalacji sprężonego powietrza jest na poziomie 50%, co oznacza, że w ok. 50% wszystkich instalacji pracujących i pobierających energię z systemu energetycznego jest możliwa poprawa, czyli zmniejszenie energochłonności, tylko za pom...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!