RCM, czyli obsługa okresowa skoncentrowana na niezawodności (cz. 2)

Kontynuujemy temat związany z metodologią RCM, czyli Reliability Centered Maintenance. Jest to metodologia ściśle ukierunkowana i zintegrowana z produkcją i jej planowaniem poprzez właściwe diagnozowanie stanów urządzeń przy minimalizacji ryzyka wystąpienia awarii. W drugiej części artykułu przybliżymy proces wdrożenia RCM.

 

REKLAMA

​​

Proces wdrożenia metodologii RCM

Pierwszy krok wdrażania RCM to selekcja wyposażenia krytycznego dla procesów. Nie jest praktycznie lub kosztowo opłacalne objęcie właściwą metodologią RCM każdego urządzenia w zakładzie. Dlatego konieczne jest skupienie się na tych maszynach, które są najbardziej krytyczne z punktu widzenia bezpieczeństwa i rentowności operacyjnej zakładu. Należy wielopłaszczyznowo zaprojektować i wykonać proces wyselekcjonowania i priorytetyzacji najbardziej krytycznych maszyn, bazując na wskaźnikach i na strategii przedsiębiorstwa. Metody selekcji krytycznego wyposażenia są różnorakie i tak naprawdę mogą być określane indywidualnie w zależności od specyfiki przedsiębiorstwa. Poniżej prezentuję jako przykład dwie metody, jakie miałem okazję stosować. Pierwsza bardzo prosta i szybka we wprowadzeniu  (tab. 1), a druga bardzo wyrafinowana i pracochłonna. Obydwie mają jedną zasadniczą wspólną cechę. Wymagają zdefiniowania kryteriów.

Krok ten z własnego doświadczenia proponuję wykonać poprzez powołanie zespołów w składzie: personel produkcyjny + SUR + BHP. Ma to wtedy sens i pozwala na uniknięcie błędów oraz skrócenie czasu selekcji.

Krok drugi to zbieranie danych na temat wyselekcjonowanego wyposażenia w oparciu o posiadane dane dostępne w bazach danych, zarejestrowane w systemach komputerowego wspomagania, oraz o dane dokumentacyjne, projektowe, dane uzyskane od producenta i dane z produkcji, co pozwoli opracować metryki krytycznych urządzeń.

Zebranie tych danych wpłynie na lepsze poznanie tego wyposażenia i jego niewłaściwego działania w relacji z operacyjnymi procesami, wyodrębnienie podzespołów i większych części składowych maszyn i poznanie ich awaryjności, określenie ich funkcji w procesie, tego, co i jak może zawieść – być niezgodne z operacyjnymi celami, a także określenie, co może być przyczyną (źródłem) odstępstw od oczekiwanego poziomu pracy. Należy odtworzyć i prześledzić historię remontową, a następnie opisać szczegółowo wszelkie odstępstwa (zakłócenia) od normalnej pracy i przygotować dane do kolejnego kroku, czyli analizy danych.

Dla każdego obiektu analizowanego systemu trzeba określić:

  • funkcje procesowe elementów systemu oraz poziom realizacji tych funkcji w konkretnych warunkach użytkowania obiektu,
  • wszystkie możliwe uszkodzenia funkcyjne (związane z funkcjami procesowymi) obiektu,
  • przyczyny każdego rodzaju uszkodzeń,
  • efekty towarzyszące każdemu rodzajowi uszkodzenia,
  • znaczenie (skutki) każdego rodzaju uszkodzenia,
  • działania, które należy podjąć, by przewidzieć wszystkie uszkodzenia i im zapobiec,
  • co należy zrobić, gdy nie jest możliwe znalezienie odpowiednich dzia...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy