RCM, czyli obsługa okresowa skoncentrowana na niezawodności (cz. 2)

Kontynuujemy temat związany z metodologią RCM, czyli Reliability Centered Maintenance. Jest to metodologia ściśle ukierunkowana i zintegrowana z produkcją i jej planowaniem poprzez właściwe diagnozowanie stanów urządzeń przy minimalizacji ryzyka wystąpienia awarii. W drugiej części artykułu przybliżymy proces wdrożenia RCM.

 

Proces wdrożenia metodologii RCM

Pierwszy krok wdrażania RCM to selekcja wyposażenia krytycznego dla procesów. Nie jest praktycznie lub kosztowo opłacalne objęcie właściwą metodologią RCM każdego urządzenia w zakładzie. Dlatego konieczne jest skupienie się na tych maszynach, które są najbardziej krytyczne z punktu widzenia bezpieczeństwa i rentowności operacyjnej zakładu. Należy wielopłaszczyznowo zaprojektować i wykonać proces wyselekcjonowania i priorytetyzacji najbardziej krytycznych maszyn, bazując na wskaźnikach i na strategii przedsiębiorstwa. Metody selekcji krytycznego wyposażenia są różnorakie i tak naprawdę mogą być określane indywidualnie w zależności od specyfiki przedsiębiorstwa. Poniżej prezentuję jako przykład dwie metody, jakie miałem okazję stosować. Pierwsza bardzo prosta i szybka we wprowadzeniu  (tab. 1), a druga bardzo wyrafinowana i pracochłonna. Obydwie mają jedną zasadniczą wspólną cechę. Wymagają zdefiniowania kryteriów.

Krok ten z własnego doświadczenia proponuję wykonać poprzez powołanie zespołów w składzie: personel produkcyjny + SUR + BHP. Ma to wtedy sens i pozwala na uniknięcie błędów oraz skrócenie czasu selekcji.

Krok drugi to zbieranie danych na temat wyselekcjonowanego wyposażenia w oparciu o posiadane dane dostępne w bazach danych, zarejestrowane w systemach komputerowego wspomagania, oraz o dane dokumentacyjne, projektowe, dane uzyskane od producenta i dane z produkcji, co pozwoli opracować metryki krytycznych urządzeń.

Zebranie tych danych wpłynie na lepsze poznanie tego wyposażenia i jego niewłaściwego działania w relacji z operacyjnymi procesami, wyodrębnienie podzespołów i większych części składowych maszyn i poznanie ich awaryjności, określenie ich funkcji w procesie, tego, co i jak może zawieść – być niezgodne z operacyjnymi celami, a także określenie, co może być przyczyną (źródłem) odstępstw od oczekiwanego poziomu pracy. Należy odtworzyć i prześledzić historię remontową, a następnie opisać szczegółowo wszelkie odstępstwa (zakłócenia) od normalnej pracy i przygotować dane do kolejnego kroku, czyli analizy danych.

Dla każdego obiektu analizowanego systemu trzeba określić:

  • funkcje procesowe elementów systemu oraz poziom realizacji tych funkcji w konkretnych warunkach użytkowania obiektu,
  • wszystkie możliwe uszkodzenia funkcyjne (związane z f...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy