Reliability Centered Maintenance (RCM), czyli obsługa okresowa skoncentrowana na niezawodności (cz. 1)

Nowoczesne przedsiębiorstwo jest nastawione obecnie na niezawodność. Na przestrzeni ostatnich lat strategie dotyczące utrzymania ruchu ewoluowały od sytuacji „czekamy na awarie” do „optymalizujmy dostępność urządzeń, przewidujmy ich stany awaryjne, prognozujmy ich żywotność od remontu do remontu, optymalizując ten czas do maksimum”.

 

W ostatnich latach pojawiło się pojęcie strategii utrzymania ruchu „trzeciej generacji”, opartej na wyrafinowanej diagnostyce wspomaganej bardzo rozwiniętymi programami komputerowymi. Ma to finalnie doprowadzić do maksymalizacji: dostępności posiadanych zasobów (w tym przede wszystkim urządzeń), bezpieczeństwa, jakości wyrobu, czasu życia urządzeń i ich efektywności przy jednoczesnym zminimalizowaniu wpływu ich działania na środowisko (np. emisja, hałas, odpady.). Inaczej mówiąc, dążymy do osiągnięcia optymalnej niezawodności wyposażenia.

Niezawodność można zdefiniować na kilka sposobów:

  • właściwe wyposażenie, odpowiednio skorelowane do wymogów czasowych (właściwa rzecz na właściwym miejscu i we właściwym czasie),
  • zdolność urządzenia lub systemu do wykonania zadań zgodnie z założeniami projektowymi,
  • „odporność” na awarię urządzenia lub systemu,
  • zdolność urządzenia lub systemu do wykonywania wymaganej funkcji w określonych warunkach przez określony czas,
  • prawdopodobieństwo, że jednostka funkcjonalna wykona wymaganą funkcję przez określony czas w określonych warunkach.

 

Kiedy się to zaczęło?

Historycznie rzecz ujmuj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy