Smarowanie po nowemu? Nietypowe środki smarne

Z jednej strony dbałość o efektywność energetyczną, z drugiej o ekologię, jeszcze z innej o niezawodność maszyn, no i oczywiście o koszty – poszukiwania idealnego środka smarnego nigdy nie były łatwe. Teraz presja z wielu, często trudnych do pogodzenia kierunków, staje się coraz większa. Suche, w proszku, a może na bazie wody? By dostarczać coraz bardziej efektywne i odporne na zużycie produkty, ich wytwórcy muszą sięgać po nowe rozwiązania i najnowsze zdobycze techniki oraz chemii.

 

Nowoczesne środki smarne zmieniają się, by nadążyć za rosnącymi wymaganiami rynku, ale nie tylko. W perspektywie kilku dekad problemem może się okazać dostępność głównego surowca wykorzystywanego do ich produkcji, czyli ropy naftowej. Producenci już teraz starają się przygotować produkty, które będą w stanie uniezależnić ich od dostaw tego surowca. Firma Klüber Lubrication pracuje nad zastąpieniem ropy... wodą.

 

Woda na tryby

Smary na bazie wody nie są niczym nowym. Środki poślizgowe zawierające wodę są dobrze znane i szeroko stosowane w sektorze obróbki metali. Jeśli chodzi o smary do kół zębatych, sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Tradycyjne węglowodorowe smary mineralne i syntetyczne rządzą na tym rynku niepodzielnie. Dodatkowo mogłoby się wydawać, że najnowsze tendencje w kierunku mniejszych rozmiarów zbiorników na olej, wyższego stosunku...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy