Syntetyczne smarowanie

O ile w motoryzacji oleje mineralne niemal całkowicie zostały zastąpione przez produkty syntetyczne, o tyle w przemyśle ta rewolucja postępuje znacznie wolniej. Według użytkowników problemem jest wyższa cena nowoczesnych środków smarnych. Zdaniem producentów – brak świadomości korzyści płynących ze zmiany rodzaju stosowanego środka.

 

Syntetyczne środki smarne powstały na potrzeby lotnictwa w czasie II wojny światowej. Dzięki swoim właściwościom stopniowo zdobywają coraz większą popularność, a w branżach takich jak motoryzacja niemal całkowicie wyparły środki mineralne. Ich największą zaletę stanowi jednorodność cząsteczek, a co za tym idzie lepsze właściwości smarne, szczególnie w niskich i bardzo wysokich temperaturach.

– Syntetyczne środki smarne przez swoją budowę i specyfikę mogą dostarczyć w trakcie eksploatacji wielu korzyści, jak chociażby zmniejszenie ilości wymian. Oferują one ok. 4 razy dłuższy czas pracy niż oleje mineralne. To zaś przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie na środki smarne, mniejszą ilość odpadów i mniejsze zaangażowanie pracowników utrzymania ruchu w proces wymian –
mówi Jarosław Jakubowski z firmy SmarT Plus Sp. z o.o.

 

Korzyści

Wydłużenie żywotności syntetycznych środków smarnych oznacza przede wszystkim rzadsze ich wymiany. Już to generuje pewne oszczędności, jednak pociąga również za sobą wiele istotnych czynników mających wpływ na produktywność poszczególnych maszyn, a zatem również na jednostkowy koszt produkcji...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy