W praktyce zastosowanie znajduje przynajmniej kilka rodzajów układów centralnego smarowania. W układach kroplowo-natryskowych środek smarny jest dozowany ze zbiornika pompy w sposób bezpośredni lub poprzez rozdzielacze do dysz natryskowych. Układ taki jest w stanie dozować olej lub smar, zatem zastosowanie rozwiązań tego typu obejmuje chociażby smarowanie wieńców zębatych lub łańcuchów. Z kolei w układach olejowo-powietrznych agregat olejowo-powietrzny podaje do punktów smarnych równolegle olej i powietrze przeznaczone do transportowania medium.
Istotną rolę w przemysłowych systemach smarowania odgrywają układy obiegowo-olejowe, gdzie agregat bazujący między innymi na pompie zębatej, regulatorach przepływu, zestawach filtrów, grzałkach, chłodnicach oraz czujnikach poziomu i temperatury odpowiada za pompowanie oleju do przekładni łożyska lub zespołu łożysk bezpośrednio bądź przez rozdzielacze. W następnej kolejności olej wraca do zbiornika agregatu.
Zastosowanie systemów tego typu obejmuje aplikacje wymagające przepływu oleju o znacznych wartościach. Układy obiegowo-olejowe stosuje się również w systemach ch...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!