Total Fluid Management – kompleksowy problem z głowy

W artykule opisany został kompleksowy outsourcing gospodarki smarowniczej – Total Fluid Management. Przedstawione zostały rodzaje wykonywanych usług z zakresu gospodarki olejowej, metodologia wdrożenia TFM w przedsiębiorstwie, jak też wady i zalety powierzenia zarządzania gospodarką smarowniczą zewnętrznym firmom specjalistycznym.

 

Z opinii wielu przedsiębiorstw produkcyjnych wynika, że problemy związane ze smarowaniem są bardzo powszechne. Niewłaściwe smarowanie jest przyczyną przedwczesnego zużycia elementów maszyn i urządzeń, nadmiernego zużycia olejów, smarów i części zamiennych, a także obniżenia dyspozycyjności maszyn. Dostępna wiedza z zakresu smarowania i rynek środków smarnych co roku powiększają się o nowe rozwiązania dostosowane do coraz nowocześniejszych maszyn i coraz ostrzejszych norm z zakresu ochrony środowiska. Działania w ramach gospodarki smarowniczej muszą być prowadzone profesjonalnie i kompleksowo z ciągłym wykorzystaniem aktualnej wiedzy z zakresu środków smarnych, urządzeń i systemów smarowania, metod i urządzeń do pielęgnacji eksploatowanych olejów, a także metod monitorowania i diagnozowania stanu urządzeń. Należy pamiętać, że gospodarka smarownicza prowadzona w racjonalny sposób może znacznie obniżyć koszty utrzymania ruchu. Dzieje się tak, ponieważ poprzez dobór odpowiednich środków smarnych i odpowiednią technikę smarowania można wyeliminować lub obniżyć do minimum szkodliwe i niszczące działanie tarcia między współpracującymi elementami, a przez to zapobiec przedwczesnemu zużyciu elementów maszyn i urządzeń. Najczęściej wymieniane problemy związane z szeroko pojętym smarowaniem w zakładach produkcyjnych to:

  • brak przypisania odpowiedzialności za smarowanie maszyn i urządzeń jednej komórce organizacyjnej,
  • źle zdefiniowane wymagania urządzeń co do smarowania,
  • zbyt wiele różnych środków smarnych w użyciu,
  • źle zaplanowane działania smarownicze,
  • brak historii wykonanych czynności,
  • brak nadzoru nad czystością olejów i układów olejowych,
  • źle dobrane bądź o niskiej jakości środki smarne w użyciu,
  • realizacja zadań smarowniczych przez niewykwalifikowany personel.

Różnorodność firm świadczących usługi z zakresu gospodarki smarowniczej sprawia, że na rynku jest coraz więcej znaczących graczy silnie konkurujących o jak największy segment rynku. Aby firmy świadczące usługi outsourcingowe były konkurencyjne, ich oferty oprócz dobrej jakości usług muszą być konkurencyjne również pod względem cenowym.

Powyższe problemy nie idą w parze z obserwowanymi od kilku lat trendami ograniczania kosztów eksploatacji maszyn i urządzeń przy jednoczesnej poprawie ich nie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy