Vademecum hydrauliki siłowej. Część 6.1 – elementy przetwarzające energię oleju pod ciśnieniem na pracę

W pierwszej części tekstu zajęliśmy się silnikami hydraulicznymi zębatymi i tłoczkowymi. W tym materiale omówimy silniki śrubowe, gerotorowe, gerollerowe oraz silniki zębate planetarne. Wszystkie omawiane typy są silnikami o stałej chłonności.

 

Silnik śrubowy

Zaczniemy od silnika śrubowego i tu od razu zaznaczę, że jest to chyba najrzadziej spotykany rodzaj silnika. Przygotowując tekst, zrobiłem rozeznanie i okazało się, że nie tylko ja mam problem, ponieważ nigdy nie spotkałem w praktyce takiego silnika, ale również internecie brakuje o nim informacji. Jedyne, co udało mi się ustalić to, że taki silnik można spotkać w urządzeniach pomiarowych, ponieważ tak jak pompy śrubowe ma jedną unikalną cechę, która jest nieosiągalna dla innych typów silników hydraulicznych.

 

Rys. 1. Budowa pompy śrubowej (http://golmis.pl)

 

Jak widać na rysunku 1, w pompie śrubowej elementami tłoczącymi są dwa wałki z naciętymi zwojami gwintu, które „zazębiają” się niczym koła zębate. Tak jak w pompie czy silniku zębatym mamy tu do czynienia z wałkiem napędzanym i pędzonym. Taka budowa elementów roboczych powoduje, że w przypadku pompy śrubowej nie występuje tętnienie wytwarzanego strumienia oleju, ponieważ nie dzielimy w żaden sposób stru...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy