Vademecum hydrauliki siłowej. Część 6 – Elementy przetwarzające energię oleju pod ciśnieniem na pracę

Gdybyśmy spojrzeli na problem od strony przetwarzania lub zamiany energii, to zawsze używamy do tego urządzeń zwanych silnikami. Wszystkie silniki spotykane w mechanice pracują na podstawie przemiany energii, czyli najpierw musimy mieć energię potencjalną, którą możemy przetworzyć na energię kinetyczną. Najczęściej spotykamy silniki spalinowe lub elektryczne. Silnik elektryczny wykorzystuje powstawanie siły elektromagnetycznej w trakcie przepływu prądu w przewodniku. Zamiana energii w przypadku silnika spalinowego polega na gwałtownym (wybuchowym) spalaniu materiałów energetycznych w zamkniętej przestrzeni, czego efektem jest wytworzenie ciśnienia. Silniki hydrauliczne wykorzystują dokładnie tę samą zasadę co silniki spalinowe, tyle że ciśnienie pochodzi z cieczy pod ciśnieniem, a nie procesu wybuchowego spalania.

 

Jedna z teorii perpetuum mobile (czyli silnika, który wytwarza więcej energii niż pobiera), tłumacząca zasadę działania silników, mówi, że „niemożliwe jest zbudowanie silnika pracującego w przemianie izobarycznej, izochorycznej lub izotermicznej”. W dużym skrócie oznacza to, że w trakcie przemiany energii musi nastąpić zmiana ciśnienia, objętości lub temperatury.

 

Silniki hydrauliczne i siłowniki

Jest to dla nas istotne, ponieważ silniki hydrauliczne wykorzystują zjawisko zmiany objętości naczynia napełnianego olejem pod ciśnieniem, co uzasadnia nazwę „silnik” dla elementów wykonawczych w układach hydrauliki siłowej. W praktyce występują dwa typy silników hydraulicznych. Pierwszy to silnik ruchu obrotowego. Drugi to silnik ruchu liniowego zwany popularnie siłownikiem.
W taki sposób dochodzimy do podstawowego podziału elementów roboczych w układach hydraulicznych na silniki hydrauliczne i siłowniki.

Silniki hydrauliczne możemy podzielić na:

  • silniki o stałej chłonności,
  • silniki o zmiennej chłonności.

W silnikach o stałej chłonności jesteśmy w stanie wyróżnić w zależności od budowy:

  • silniki zębate,
  • silniki łopatkowe,
  • silniki tłokowe:
  • promieniowe,
  • osiowe,
  • silniki śr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy