W jaki sposób diagnozować uszkodzenia w silnikach elektrycznych?

Diagnostyka silników elektrycznych to dla każdego diagnosty chleb powszedni. Źródło energii mechanicznej większości maszyn, jakie diagnozujemy, stanowi silnik elektryczny, przeważnie asynchroniczny silnik trójfazowy. Silnik bywa kluczową częścią dużych zespołów linii produkcyjnych i przeważnie w takim przypadku jest krytyczny dla podtrzymania produkcji.

 

REKLAMA

​​

W silnikach elektrycznych typowymi usterkami są uszkodzenia zmęczeniowe łożysk, zawilgocenie lub usterki stojana, dużo rzadziej usterki wirnika. Silniki często są ofiarą uszkodzeń będących skutkiem nadmiernych sił zewnętrznych – błędnego osiowania, nadmiernego napięcia kół pasowych, przypadkowego zniszczenia osłony lub samego wentylatora chłodzącego. Wiele maszyn przepływowych jest obecnie produkowanych z wirnikiem roboczym zainstalowanym bezpośrednio na wale silnika, te kompaktowe rozwiązania, pozbawione sprzęgła, okazują się niezwykle trwałe, m.in. dlatego, że silnik nie podlega obciążeniom związanym z błędnym połączeniem go z zespołem roboczym.

 

Podstawowe zasady i trudności diagnozowania silników

1. Podstawowa diagnostyka

Najprostsza diagnostyka silników polega na monitorowaniu prądu i ich temperatury. Wzrost prądu przy tych samych parametrach pracy lub spadek mocy i zwiększenie poślizgu mimo stałego obciążenia ostrzega o przeciążeniu i zbliżającej się awarii. Wzrost temperatury zewnętrznej silników jest zawsze niekorzystny, silniki coraz częściej zasilane poprzez falowniki przegrzewają się z powodu strat wewnętrznych, co ma znaczny wpływ na obniżenie ich trwałości. Podstawowymi przyczynami przeciążenia silników i wzrostu ich temperatury są: złe dobranie silnika do zasilanej maszyny, nieprawidłowe osiowanie, niewłaściwe napięcie pasów, niezachowanie minimalnych warunków do poprawnego chłodzenia. Usterki silników o charakterze elektrycznym mogą być zdiagnozowane podczas rutynowej kontroli dzięki zjawisku dudnienia. Częstotliwości elektryczne interferują z częstotliwościami mechanicznymi, nieco niższymi dzięki poślizgowi, a ich dudnienie jest pewną oznaką elektrycznych niedomagań.

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy