Jak prawidłowo sporządzić protokół wypadku przy pracy?

Wzór protokołu powypadkowego jest załącznikiem do Rozrządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. 2004 Nr 227, poz. 2298). Najistotniejsze kwestie, na które trzeba zwrócić uwagę przy uzupełnianiu protokołu, to:

  • Określenie dwuosobowego zespołu powypadkowego (pracownik służby BHP oraz społeczny inspektor pracy,

a w przypadku jego braku – przedstawiciel pracowników).

  • 14-dniowy termin, w którym protokół należy sporządzić (od powzięcia informacji o wypadku).
  • Rzetelny opis okoliczności zdarzenia.
  • Dokładne ustalenie przyczyn wypadku i, co za tym idzie, wyciągnięcie właściwych wniosków oraz określenie działań profilaktycznych, adekwatnych do ustalonych przyczyn.
  • Prawna kwalifikacja zdarzenia – czy zdarzenie można uznać za wypadek przy pracy, czy nie, wraz z uzasadnieniem.
  • Po zapoznaniu z protokołem poszkodowanego bądź członka rodziny, protokół powinien być zatwierdzony przez pracodawcę w ciągu 5 dni.
  • W protokole należy również zamieścić adnotacje o właściwym sądzie pracy, do którego pracownik może wnieść odwołanie, w razie gdy nie zgadza się z treścią protokołu.

Szczegółowe zalecenia dotyczące protokołu wypadkowego oraz zasady prowadzenia postępowania powypadkowego zawiera Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania
okoliczności i przyczyn wypadku (Dz. U. 2009 Nr 105, poz. 870).


dr Małgorzata Senator

główny specjalista ds. BHP, inspektor ds. ppoż., Open BHP

Do tego materiału mają dostęp wyłącznie Prenumeratorzy

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły