Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

18 września 2014

NSK na targach InnoTrans 2014

0 96
Firma NSK weźmie udział w międzynarodowych targach techniki transportowej InnoTrans 2014. Odbędą się one w dniach 23-26 września w Berlinie. Na swoim stoisku, jeden z największych producentów łożysk tocznych, zaprezentuje szeroką gamę łożysk do zastosowania w pojazdach szynowych.

Na targach InnoTrans 2014 NSK przedstawi m.in. łożyska wykorzystywane w silnikach trakcyjnych. Pośród nich będą łożyska izolowane z ceramiczna powłoką zewnętrzną w celu zapobiegania korozji elektrycznej, a także łożyska z powłoką ze wzmocnionej żywicy PPS. Wszystkie produkty posiadają wysoką wydajność, niezawodność i długie interwały serwisowe nawet w ekstremalnych warunkach występujących w przemyśle kolejowym.

Problemy związane z eksploatacją łożysk w branży kolejowej

W wielu nowych pociągach stosowane są silniki trakcyjne prądu przemiennego sterowane za pomocą falowników. W porównaniu z konwencjonalnym silnikiem prądu stałego, silnik prądu przemiennego nie posiada komutatora i szczotek, dzięki czemu możliwe jest osiąganie dużych prędkości oraz długa, bezobsługowa praca. Wraz z przyjęciem się silników trakcyjnych prądu przemiennego, od łożysk silników zaczęto wymagać dłuższych okresów pomiędzy przeglądami. Operatorzy chcą, aby w przyszłych generacjach konwencjonalnych pociągów okresy te uległy wydłużeniu do 2 milionów kilometrów. We współczesnych pociągach z silnikami trakcyjnymi prądu przemiennego okresy te wynoszą 0,9 miliona kilometrów.

Łożyska silników trakcyjnych pracują w bardzo trudnych warunkach. Są narażone na duże obciążenia promieniowe, duże obciążenia udarowe oraz duże prędkości. Główną przeszkodą w osiągnięciu dużych przebiegów bez konserwacji jest erozja elektryczna. Pojawia się ona wówczas, gdy prąd elektryczny ‘błądzący’ przepływa przez łożyska silnika do ziemi. Wynikiem jest uszkodzenie łożyska, którego zakres zależy od wielkości prądu oraz czasu trwania zjawiska. Uszkodzenie ma zazwyczaj postać kraterów na powierzchni bieżni łożyska i elementów tocznych, których skutkiem jest przedwczesne uszkodzenie łożyska. Dla zapobiegania korozji elektrycznej, firma NSK opracowała dwa procesy, jeden z wykorzystaniem ceramiki, drugi z wykorzystaniem żywicy PPS (polisiarczku fenylenu). Obydwa materiały stosowane są do powlekania zewnętrznych i czołowych powierzchni pierścienia zewnętrznego łożyska.

Łożyska z powłoką ceramiczną do superszybkich pociągów

Powłoka ceramiczna w łożyskach NSK jest nanoszona plazmowo na pierścień zewnętrzny łoż...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy