Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak zintegrować zarządzanie zleceniami remontowymi w SAP ERP?

Artykuł | 22 grudnia 2020 | NR 4
0 59

Ewolucja strategii zarządzania remontami w minionym wieku rozpoczęła się od pierwszego, prostego podejścia „napraw, kiedy jest awaria” z lat 30. i 50., poprzez planowanie całościowych przeglądów w latach 50. i 80. Od lat 80. maksymalizacja czasu pracy aktywów produkcyjnych z wykorzystaniem stałego monitorowania warunków działania zmieniła świat utrzymania ruchu, gdzie systemy komputerowe nadzorują maszyny oraz planują i analizują pracę zespołu techników.

 

Rozwój strategii zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa

Obecnie obserwujemy dalszy rozwój systemów zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa. Technologie takie jak Internet Rzeczy (ang. Internet of Things) czy bardzo szybkie bazy danych pozwalają budować globalne systemy remontowe. SAP proponuje tutaj Asset Inteligence Network. To wizja jednej, globalnej platformy łączącej wszystkie maszyny i urządzenia, zbierającej w czasie rzeczywistym wszelkie dane z tych urządzeń. Ta platforma to baza dla licznych aplikacji zarządzających środkami trwałymi. W wizji SAP w tej sieci działają producenci OEM maszyn i urządzeń, ich sprzedawcy i serwisanci, firmy wykorzystujące maszyny i urządzenia, a także producenci i dostawcy części zamiennych i oprzyrządowania. To nie wszystko: użytkownikami SAP Asset Intelligence Network w dosłownym sensie są same maszyny, które poprzez urządzenia IoT przesyłają do sieci dane o warunkach pracy, zużyciu, sytuacjach awaryjnych. Scenariusze biznesowe i aplikacje takiej platformy są już teraz bardzo różne, a na pewno będzie ich z czasem przybywać. Poczynając od centralnego systemu rejestracji maszyn urządzeń, udostępniającego całkowitą historię urządzenia, listę wszystkich jego właścicieli oraz pełną charakterystykę parametrów pracy, awarii, napraw czy wykorzystanych części zamiennych. Producenci maszyn mają teraz jedno miejsce, gdzie zamieszczają instrukcje użytkowania, dokumenty serwisowe, wszelkie informacje związane z bezpieczeństwem pracy swoich produktów. Aktualizacje tej dokumentacji są automatycznie, natychmiast dostępne w całej sieci, dla wszystkich użytkowników tych urządzeń.

 

Rys. 1. Postępująca złożoność zintegrowanych systemów EAM

 

Postępujący szybko rozwój systemów zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, zwiększanie ich złożoności funkcjonalnej oraz geograficznej skutkuje stale rosnącym zapotrzebowaniem na informację rzetelną, precyzyjną, dostępną w czasie rzeczywistym.

SAP ERP to zintegrowany system EAM (Enterprise Asset Management) zapewniający płynną komunikację między obszarami remontów, zarządzaniem zapasami, zaopatrzeniem i rachunkowością zarządczą. Sprawne współdziałanie tych zintegrowanych funkcji jest w dużym stopniu uzależnione od dokładnych i poprawnych danych dotyczących planowania, realizacji remontów oraz raportowania ich efektywności i kosztów.

Niniejszy artykuł koncentruje się na kompleksowej obsłudze procesów EAM, gdzie zlecenia remontowe generują zapotrzebowania na części zamienne, usługi i materiały niemagazynowane. Pokazuje narzędzia do automatyzacji tych procesów i zarządzania nimi przez wyjątki (ang. management by exceptions). Narzędzia te pomagają służbom remontowym i zaopatrzeniu w codziennym monitorowaniu niedoborów części oraz postępu realizacji zamówień u zewnętrznych dostawców.

 

Integracja systemu remontowego w łańcuchu logistycznym

Centralnym narzędziem do zarządzania integracją łańcucha dostaw w SAP ERP są wyjątki MRP. Wyjątki są prezentow...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy