Zmodyfikowana metoda detekcji obwiedni jako skuteczna metoda diagnostyki eksploatacyjnej łożysk tocznych w silnikach elektrycznych (cz. 1.)

Utrzymanie ruchu

Ułożyskowanie jest jednym z najważniejszych elementów silników elektrycznych. Udział łożysk w ogólnym koszcie silników jest najczęściej mały albo bardzo mały, jednak ze względu na funkcję, jaką spełniają, oraz statystyki uszkodzeń diagnostyka ich stanu technicznego ma zasadnicze znaczenie w praktyce eksploatacyjnej.

 

REKLAMA

​​

W węzłach łożyskowych silników elektrycznych łożyska toczne stosowane są tam, gdzie jest to tylko możliwe ze względów technicznych. Ograniczenia w ich stosowaniu wynikają głównie z maksymalnych obciążeń oraz granicznych prędkości obrotowych [14]. W eksploatowanych w przemyśle silnikach zdecydowanie dominują łożyska toczne. W silnikach 8–12-biegunowych występują one do mocy rzędu 4,5 MW, w silnikach 4-biegunowych do mocy rzędu 2,4–3 MW. Dla silników o większych mocach konstruktorzy stosują łożyska ślizgowe. W silnikach dwu-biegunowych łożyska ślizgowe można spotkać już od mocy 500 kW. Czynione są starania, aby łożyska toczne stosować w silnikach o coraz większych mocach [23].

 

Tab. 1. Statystyka uszkodzeń maszyn elektrycznych [21]
Przyczyna uszkodzeń Procentowy udział
Łożyska 41%
Stojan 37%
Wirnik 10%
Osprzęt, wyposażenie dodatkowe i inne 12%

 

Autor w oparciu o swoje doświadczenia z eksploatacji silników z łożyskami tocznymi i ślizgowymi stwierdza, że uszkodzenia silników spowodowane uszkodzeniami łożysk ślizgowych zdarzają się rzadko lub bardzo rzadko. Zupełnie inaczej przedstawia się to dla silników z łożyskami tocznymi. Uszkodzenie łożysk ślizgowych prawie zawsze przebiega powoli, natomiast uszkodzenie łożysk tocznych bardzo często przebiega gwałtownie.

 

Łożyska toczne w silnikach elektrycznych

Wirniki silników elektrycznych mają najczęściej jedno z następujących ułożyskowań [14]:

  • na dwóch łożyskach kulkowych,
  • na jednym łożysku kulkowym i jednym walcowym,
  • na dwóch łożyskach walcowych,
  • na jednym łożysku baryłkowym i jednym walcowym,
  • na dwóch łożyskach baryłkowych,
  • na dwóch walcowych i jednym kulkowym.

Małe silniki mogą mieć po obu stronach łożyska kulkowe.

W silnikach wyprodukowanych przez jednego z czołowych krajowych producentów silników, firmę EMIT SA w Żychlinie (obecnie Cantoni), stosuje się najczęściej następujące rozwiązania węzłów łożyskowych: w silnikach 2-biegunowych o wielkości mechanicznej do 400 (500 kW) oraz we wszystkich silnikach 4 ÷ 1-biegunowych o wielkości mechanicznej do 56...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy