REKLAMA
W węzłach łożyskowych silników elektrycznych łożyska toczne stosowane są tam, gdzie jest to tylko możliwe ze względów technicznych. Ograniczenia w ich stosowaniu wynikają głównie z maksymalnych obciążeń oraz granicznych prędkości obrotowych [14]. W eksploatowanych w przemyśle silnikach zdecydowanie dominują łożyska toczne. W silnikach 8–12-biegunowych występują one do mocy rzędu 4,5 MW, w silnikach 4-biegunowych do mocy rzędu 2,4–3 MW. Dla silników o większych mocach konstruktorzy stosują łożyska ślizgowe. W silnikach dwu-biegunowych łożyska ślizgowe można spotkać już od mocy 500 kW. Czynione są starania, aby łożyska toczne stosować w silnikach o coraz większych mocach [23].
Przyczyna uszkodzeń | Procentowy udział |
Łożyska | 41% |
Stojan | 37% |
Wirnik | 10% |
Osprzęt, wyposażenie dodatkowe i inne | 12% |
Autor w oparciu o swoje doświadczenia z eksploatacji silników z łożyskami tocznymi i ślizgowymi stwierdza, że uszkodzenia silników spowodowane uszkodzeniami łożysk ślizgowych zdarzają się rzadko lub bardzo rzadko. Zupełnie inaczej przedstawia się to dla silników z łożyskami tocznymi. Uszkodzenie łożysk ślizgowych prawie zawsze przebiega powoli, natomiast uszkodzenie łożysk tocznych bardzo często przebiega gwałtownie.
Łożyska toczne w silnikach elektrycznych
Wirniki silników elektrycznych mają najczęściej jedno z następujących ułożyskowań [14]:
- na dwóch łożyskach kulkowych,
- na jednym łożysku kulkowym i jednym walcowym,
- na dwóch łożyskach walcowych,
- na jednym łożysku baryłkowym i jednym walcowym,
- na dwóch łożyskach baryłkowych,
- na dwóch walcowych i jednym kulkowym.
Małe silniki mogą mieć po obu stronach łożyska kulkowe.
W silnikach wyprodukowanych przez jednego z czołowych krajowych producentów silników, firmę EMIT SA w Żychlinie (obecnie Cantoni), stosuje się najczęściej następujące rozwiązania węzłów łożyskowych: w silnikach 2-biegunowych o wielkości mechanicznej do 400 (500 kW) oraz we wszystkich silnikach 4 ÷ 1-biegunowych o wielkości mechanicznej do 56...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!