Zmodyfikowana metoda detekcji obwiedni, jako skuteczna metoda diagnostyki eksploatacyjnej łożysk tocznych w silnikach elektrycznych (cz. 2)

Utrzymanie ruchu

Pierwsza część artykułu nt. łożysk tocznych w silnikach elektrycznych przybliżyła Czytelnikom metody diagnostyki ich stanu. Część druga pozwoli na zapoznanie się z wynikami badań własnych autora tego tekstu.

 

Wyniki badań – metody własne

Metodę detekcji obwiedni [3] w wyniku doświadczeń badawczych zmodyfikowano. Autor uważa, że metoda daje możliwości najtrafniejszego diagnozowania łożysk tocznych pod warunkiem jej modyfikacji. Autor proponuje następującą technologię pomiarów diagnostycznych:

REKLAMA

​​

  1. Czujnik drgań – akcelerometr –  nie należy go (rys. 1.) umieszczać w punktach określonych przez stosowne normy [10, 11, 12] tylko w oknie emisji łożyska, tzn. w strefie jak największego obciążenia łożyska, poza strefą odrzutnika smaru [23].
  2. Należy mierzyć wartość chwilową przyspieszenia drgań w jak najszerszym zakresie częstotliwości, minimum 20 kHz, korzystnie będzie, gdy wartości osiągną 40 kHz, 60 kHz i więcej.
     
    Rys.1. Usytuowanie akcelerometru przy stosowaniu zmodyfikowanej metody detekcji obwiedni, a) i b) szkic usytuowania, c) przykład pomiaru, d) obszar okna emisji


    Narzuca to wybór akcelerometru o jak największej częstotliwości rezonansowej i wymaga bardzo starannego przygotowania powierzchni maszyny w punkcie pomiarowym. Dobrym rozwiązaniem, aczkolwiek bardzo trudnym, jest przygotowanie powierzchni zgodnie z wymaganiami SKF [16]. Pomiary diagnostyczne prowadzi się, umieszczając czujnik zawsze w tym samym punkcie.
  3. Dla pierwszej oceny stanu technicznego łożyska tocznego należy wykonać analizę przyspieszenia drgań w funkcji czasu, stwierdzić, czy występuje zjawisko modulacji amplitudowej i jakie są wartości szczytowe przyspieszenia – rys. 2. Ten pomiar można wykonać specjalistycznym analizatorem drgań, oscyloskopem lub komputerem z kartą pomiarową. Sygnał drganiowy z węzłów łożyskowych silników pracujących w warunkach ustalonych ma charakter sygnału losowego stacjonarnego ergodycznego z modulacją amplitudową [23]. Uszkodzenie łożyska tocznego w silniku pogłębia tę modulację. Modulacja częstotliwościami generowanymi przez łożysko może być wykorzystana do diagnostyki [1, 23].
     
    Rys.2. Sygnał przyspieszenia drgań dla przykładowego silnika, łożysko toczne NU 326: a) łożysko w dobrym stanie technicznym, b) łożysko w złym stanie technicznym

     
  4. W dalszej części pomiaru niezbędne jest dysponowanie analizatorem wibracji z wbudowanymi lub dołączanymi z zewnątrz zespołami filtrów pasmowoprzepustowych o częstotliwościach środkowych obejmujących cały zakres spodziewanych częstotliwości drgań własnych węzła łożyskowego, np. 0,8 kHz ÷ 36 kHz.
    Określenie częstotliwości drgań własnych węzłów łożyskowych powinno być przeprowa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy