Wyniki badań – metody własne
Metodę detekcji obwiedni [3] w wyniku doświadczeń badawczych zmodyfikowano. Autor uważa, że metoda daje możliwości najtrafniejszego diagnozowania łożysk tocznych pod warunkiem jej modyfikacji. Autor proponuje następującą technologię pomiarów diagnostycznych:
REKLAMA
- Czujnik drgań – akcelerometr – nie należy go (rys. 1.) umieszczać w punktach określonych przez stosowne normy [10, 11, 12] tylko w oknie emisji łożyska, tzn. w strefie jak największego obciążenia łożyska, poza strefą odrzutnika smaru [23].
- Należy mierzyć wartość chwilową przyspieszenia drgań w jak najszerszym zakresie częstotliwości, minimum 20 kHz, korzystnie będzie, gdy wartości osiągną 40 kHz, 60 kHz i więcej.
Narzuca to wybór akcelerometru o jak największej częstotliwości rezonansowej i wymaga bardzo starannego przygotowania powierzchni maszyny w punkcie pomiarowym. Dobrym rozwiązaniem, aczkolwiek bardzo trudnym, jest przygotowanie powierzchni zgodnie z wymaganiami SKF [16]. Pomiary diagnostyczne prowadzi się, umieszczając czujnik zawsze w tym samym punkcie. - Dla pierwszej oceny stanu technicznego łożyska tocznego należy wykonać analizę przyspieszenia drgań w funkcji czasu, stwierdzić, czy występuje zjawisko modulacji amplitudowej i jakie są wartości szczytowe przyspieszenia – rys. 2. Ten pomiar można wykonać specjalistycznym analizatorem drgań, oscyloskopem lub komputerem z kartą pomiarową. Sygnał drganiowy z węzłów łożyskowych silników pracujących w warunkach ustalonych ma charakter sygnału losowego stacjonarnego ergodycznego z modulacją amplitudową [23]. Uszkodzenie łożyska tocznego w silniku pogłębia tę modulację. Modulacja częstotliwościami generowanymi przez łożysko może być wykorzystana do diagnostyki [1, 23].
- W dalszej części pomiaru niezbędne jest dysponowanie analizatorem wibracji z wbudowanymi lub dołączanymi z zewnątrz zespołami filtrów pasmowoprzepustowych o częstotliwościach środkowych obejmujących cały zakres spodziewanych częstotliwości drgań własnych węzła łożyskowego, np. 0,8 kHz ÷ 36 kHz.
Określenie częstotliwości drgań własnych węzłów łożyskowych powinno być przeprowa...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!