Dołącz do czytelników
Brak wyników

Eksploatacja

7 stycznia 2021

NR 6 (Listopad 2017)

Części zamienne, czyli zapasy na miarę potrzeb

0 80

Magazyn części zamiennych to studnia bez dna. Są jednak skuteczne sposoby, żeby nie wydać całego dostępnego budżetu Działu Utrzymaniu Ruchu, a jednocześnie mieć wszystkie potrzebne części zamienne.

 

Wyobraźmy sobie, że magazyn części zamiennych to lodówka, którą mamy w domu. Dbamy o to, aby nie tylko nie zabrakło w niej tego, czego potrzebujemy, ale też zwracamy uwagę, aby znajdujące się w niej produkty nie zalegały w zbyt dużej ilości, bo niepotrzebnie zajmują miejsce i mogą się przeterminować, zanim zdążymy je zużyć. Dodatkowo jeszcze dostosowujemy ilość żywności do liczby domowników i do tego, czy łatwo będzie uzupełnić ewentualne braki (np. kiedy zbliża się świąteczny długi weekend i wiemy, że nie będziemy mieli możliwości zrobienia zakupów przez kilka dni, to robimy większe zapasy produktów spożywczych). Oczywiście może zdarzyć się, że nie wszyscy będą chcieli jeść to samo, w tym samym czasie i w takiej samej ilości, ale bazując na doświadczeniu, jesteśmy w stanie mniej więcej przewidzieć, ile produktów potrzebujemy.

Kiedy powiększa się nam rodzina i okazuje się, że dotychczasowa lodówka nie jest w stanie pomieścić zwiększającej się ilości produktów, to wymieniamy ją na większą. Innymi słowy: dostosowujemy nasze zapasy żywnościowe do potrzeb i okoliczności, opierając się na dotychczasowym doświadczeniu.

Zarządzanie domową lodówką i magazynem części zamiennych ma wiele podobieństw. Dbamy o odpowiednią liczbę pozycji w magazynie, adekwatną do bieżącej sytuacji zakładu oraz do tempa zużycia tych części, które obserwowaliśmy wcześniej.

 

Baza części zamiennych

W przypadku awarii idziemy do magazynu, pobieramy część, wymieniamy ją w maszynie i awaria zakończona. Czyż to nie marzenie każdego pracownika UR? Niestety, nie zawsze jest tak idealnie. Co w przypadku, kiedy brakuje danej części w magazynie? Awaria będzie się przedłużać i generować straty. Jak uniknąć takiej sytuacji? Pierwszym krokiem powinno być stworzenie bazy części zamiennych, w której muszą znaleźć się m.in. numer ID każdej pozycji w bazie, miejsce składowania danej pozycji w magazynie części zamiennych, nazwa części, numer części nadany przez producenta, nazwa producenta i dostawcy części, aktualny stan magazynowy, jednostka miary, poziom zapasu części, czas dostawy części, stan minimalny, stan maksymalny, cena 1 sztuki części, cena wszystkich części danej pozycji, ewentualne uwagi (przydatne podczas ponownego zamówienia).

 

Rys. 1. Baza części zamiennych

 

Przykładową formatkę bazy części zamiennych przedstawia rys. 1. W tym przykładzie niektóre elementy, jak aktualny stan magazynowy czy poziom zapasu części, wyliczane są automatycznie.

Baza może być stworzona w arkuszu kalkulacyjnym (jak w przykładzie z rys. 1) lub dowolnym programie wspierającym Dział Utrzymania Ruchu z grupy CMMS (Computerised Maintenance Management Systems). Wybór programu nie jest tak istotny, najważniejsza jest zawartość tej bazy, czyli co i z jakimi parametrami do tej bazy dodamy. Pamiętajmy, że bazę trzeba regularnie aktualizować, zmieniać stany minimalne, maksymalne, dodawać nowe pozycje. Tylko aktualna baza będzie spełniać swoje zadanie.

Trzeba mieć jednak świadomość, że sama baza nie załatwi całkowicie tematu części zamiennych. Pomoże oczywiście w zarządzaniu gospodarką magazynową, ale i tak osoba odpowiedzialna za nadzór nad bazą, za zakup i za zarządzanie częściami zamiennymi będzie mieć jeszcze sporo pracy do wykonania.

 

Dane do bazy

Tworząc bazę części zamiennych, warto zacząć od najprostszej rzeczy, czyli wpisania do niej części rekomendowanych przez producenta maszyny. Takie dane są zawsze zawarte w dokumentacji danego urządzenia.

W przypadku kiedy w zakładzie mamy dużo maszyn takich samych typów, możemy przygotować pakiet części dla jednej maszyny i wpisać...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy