Elimen Group chce pozyskać kapitał na dalszy rozwój i ekspansję rynkową

Kluczem do sukcesu wielu polskich firm jest wykorzystanie rynkowej niszy i opracowywanie unikalnych rozwiązań, które realnie wspierają klientów. Tak jest w przypadku Elimen Group, dostawcy technologii z zakresu elektrycznej mobilności i energoelektroniki. Projekty z tych dziedzin odpowiadają na złożone wyzwania przedsiębiorstw, klientów indywidualnych oraz samorządów.

Elimen Group to zespół ludzi o różnorodnych, uzupełniających się  doświadczeniach. Ambicją naszego zespołu jest zdynamizowanie rozwoju polskiej elektromobilności i budowanie zielonej przyszłości dla pokoleń. Projektowane przez nas rozwiązania wpisują się w Cele Klimatyczne ONZ.  Era paliw kopalnych jeszcze nie przeminęła, ale niezależność energetyczna budowana w oparciu o odnawialne źródła energii nabiera strategicznego znaczenia zarówno dla klientów indywidualnych, biznesów, jak i całych państw – wyjaśnia Cezary Klimont, prezes Elimen Group.

Rozwiązania dla zrównoważonego rozwoju są nie tylko perspektywiczne, ale także potrzebne tu i teraz. Dodatkowo, Elimen, tworząc autorskie koncepcje, aktywnie współdziała z wieloma polskimi firmami, co pomaga w skutecznym budowaniu siły polskiego biznesu na świecie – komentuje Łukasz Blichewicz, prezes Grupy Assay, która zainwestowała w Elimen Group.

W portfolio spółki znajduje się szereg gotowych i sprawdzonych konstrukcji własnych, takich jak elektryczne silniki napędowe, systemy sterowania, systemy BMS (Battery Management System) czy przydomowe oraz przemysłowe magazyny energii. Elimen Group tworzy też rozwiązania na zamówienie. Wszystko to dzięki pracy własnego zespołu konstruktorów i zbudowanym łańcuchom dostaw. 

–  Prototypy tworzonych przez nas urządzeń są montowane i testowane w naszym laboratorium oraz w hamowni. Z kolei skalowanie produkcji odbywa się na zasobach zewnętrznych. Współpracując z szeregiem polskich firm, tworzymy produkty najwyższej jakości. Są one w całości oparte o opracowane przez Elimen rozwiązania technologiczne. Taki model działania pozwala nam nie tylko lepiej odpowiadać na potrzeby polskich i zagranicznych kontrahentów, ale też wspierać rozwój rodzimej gospodarki  i w sposób ekonomicznie uzasadniony skalować produkcję – mówi Przemysław Rozmysłowicz, Chief Engineer Officer w Elimen Group.

Po pierwsze: innowacyjne silniki

Motoryzacja jest jedną z podwalin polskiego eksportu – tylko w pierwszej połowie 2021 r. krajowe firmy z sektora produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, sprzedały za granicę towary i usługi o wartości niemal 88 mld złotych. Wzrost sprzedaży o 40 proc. w ujęciu rok do roku był m.in. wynikiem ekspansji Polaków w sektorze elektromobilności. 

Perspektywy globalne są bardzo obiecujące. Szereg państw postrzega elektromobilność jako kluczowe narzędzie sprzyjające dekarbonizacji transportu. W 2021 r. na drogi całego świata wyjedzie ponad 5,5 mln samochodów elektrycznych, a wartość rynku e-mobility osiągnie 244 mld dolarów. Dynamiczny rozwój globalnej elektromobilności będzie skutkował osiągnięciem poziomu 700 mln zeromisyjnych samochodów już w 2040 r. – wynika z najnowszego raportu, opublikowanego przez Bloomberg New Mobility Finance podczas COP26 w Glasgow. W ten silny trend chce się wpisać Elimen.

Na co dzień projektujemy systemy napędowe dla wielu różnych branż – od przemysłu automotive po przemysł budowlany, marynistyczny czy zbrojeniowy. Trzy lata temu podjęliśmy strategiczną decyzję o rozwoju własnych napędów, ze względu na znikomą dostępność rynkową systemów napędowych, które utrzymują swoje realne parametry w warunkach pracy. Naszym celem jest udostępnienie klientowi danych i modeli symulacyjnych, aby podjął właściwą decyzje zakupową – wymienia Daniel Śliwka, Chief Technology Officer w Elimen Group.

Elektryczne autobusy, akumulatory do pojazdów elektrycznych, systemy zarządzania bateriami czy sterowania silnikami elektrycznymi – m.in. takie produkty i usługi odpowiadają na zapotrzebowanie zagranicznych kontrahentów, szczególnie w krajach, gdzie szybko rośnie popularność pojazdów napędzanych energią elektryczną. 

Najbardziej mnie motywują wyzwania i radość z wyników prac  dlatego nie straszne są nam konstrukcje o niezwykłych parametrach momentu i mocy w stosunku do masy, możliwe dzięki użyciu najnowszych nowinek, jak i zdobyczy inżynierii z zakresu materiałów magnetycznych sektora kosmicznego i lotniczego. Oczywiście nie wszyscy klienci potrzebują tak niesamowitych parametrów, lecz dzięki takiej wiedzy korzystamy z przewagi konkurencyjnej także w produkcji dla masowych kontrahentów – dodaje Daniel Śliwka.

Jego zdaniem długofalowym celem Elimena jest również masowa produkcja w Polsce jako OEM/Tier1, czyli rola dostarczyciela finalnego produktu bezpośrednio do topowych światowych firm-odbiorców. Elimen kupuje infrastrukturę produkcyjną do małych i średnich serii napędów, aby skrócić czas  łańcucha prac R&D dla klientów z sektora automotive.

Elektromobilność wkracza do świata motorsportu  to fakt. Dla przykładu, od kilku lat rosnącą popularnością cieszy się Formuła E, w której stosowane są wyłącznie pojazdy elektryczne. Elektryczne auta sportowe cechują się nie tylko ekologicznymi walorami, ale również mniejszą zawodnością ze względu na swoją konstrukcję – dodaje Kuba Przygoński, kierowca rajdowy, wicemistrz świata i wielokrotny mistrz Polski, dla którego Elimen przygotował specjalny napęd elektryczny o mocy 1500 KM. – Testowany przeze mnie silnik Elimena przewyższa parametrami inne napędy elektryczne dostępne obecnie na rynku. Jestem zachwycony możliwościami mojego elektrycznego auta – dodaje Przygoński, który jest ambasadorem kampanii „Elektromobilność – zielone światło dla klimatu.”

Po drugie: efektywne magazyny energii

Firma coraz mocniej zaznacza swoją obecność także poza światem elektromobilności, tworząc magazyny energii zarówno małe, przydomowe urządzenia, jak i wielkie, kontenerowe rozwiązania dla przemysłu czy farm OZE. Ich modułowość pozwala dostosować pojemność magazynów do konkretnych wymogów klienta.

– Projektujemy i budujemy magazyny dla gospodarstw domowych posiadających instalację fotowoltaiczną – dzięki nim mogą regulować poziom zużycia oraz przechowywać wytworzoną energię w celu jej późniejszego wykorzystania. Oferujemy też rozwiązania dla przedsiębiorstw, które potrzebują efektywnego źródła zasilania awaryjnego – jako kontenerowe, modułowe i skalowalne magazyny energii oparte o opracowane przez nas systemy sterowania. Równocześnie pracujemy nad unikalną koncepcją rozproszonych magazynów energii, czyli zintegrowanych systemów łączących urządzenia wytwarzające energię elektryczną z siecią i magazynami energii za pomocą specjalnego oprogramowania oraz innowacyjnych falowników zintegrowanych z baterią, zarządzanych przez zdecentralizowany system informatyczny. Rozwiązanie to zapewnia bezpieczeństwo energetyczne, przy jednoczesnej optymalizacji zużycia energii pochodzącej z różnych źródeł – mówi Przemysław Rozmysłowicz.

Inżynierowie Elimen Group tworzą też rozwiązania „szyte na miarę”, zapewniając wachlarz usług projektowych, w tym pełną dokumentację. Specjaliści oferują również konsultacje inżynierskie, które pozwalają zdefiniować założenia i kryteria produktowe, tak by tworzyć prototypy produktów odpowiadających na różnorodne potrzeby klientów.

Plany firmy na przyszłość obejmują m.in. licencjonowanie produktów. Stale optymalizując opracowywane technologie, Elimen chce stać się partnerem z zakresu innowacyjnych rozwiązań dla producentów elektromobilności oraz osób poszukujących nowoczesnych rozwiązań z obszaru zarządzania energią. 

Pozyskane środki zostaną przeznaczone na skalowanie sprzedaży produktów – zwłaszcza napędów i magazynów energii oraz poszerzenie parku maszynowego i zakup komponentów, co pozwoli skokowo zwiększyć produkcję. Firma inwestuje w wysokiej klasy specjalistów branżowych, dzięki którym możliwy będzie dynamiczny rozwój na rynku krajowym i zagranicznym. Według ostrożnych szacunków, w 2025 roku obroty firmy mają przekroczyć 50 mln zł.

Rozwój spółki może być znacznie szybszy niż w wielu innych branżach, dlatego, że zarówno rynek elektromobilności, jak i magazynów energii, będzie rósł w postępie niemal geometrycznym. Z analiz Bloomberg NFE wynika, że w 2040 roku aż 80% nowo sprzedawanych samochodów będzie napędzanych elektrycznie. Z kolei według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) globalny wzrost produkcji energii z OZE (odnawialne źródła energii) w 2050 roku będzie wyższy o 250% niż obecnie i będzie to wtedy najważniejsze źródło energii. Część z tej energii będzie składowana w magazynach energii różnej mocy. IEA szacuje, że w ciągu najbliższych 5-ciu lat globalna pojemność magazynów energii wzrośnie o 56% do poziomu 270 GW w 2026 roku.

Przypisy