Dołącz do czytelników
Brak wyników

Regulacja prędkości obrotowej w układach napędowych prądu przemiennego

Artykuł | 16 grudnia 2020 | NR 2
0 116

Układy napędowe prądu przemiennego z falownikami silników prądu przemiennego są chętnie stosowane ze względu na niewygórowaną cenę, prostą budowę oraz małą awaryjność. Ponadto silniki tego typu mogą pracować w trudnych warunkach bez konieczności dokonywania przeglądów okresowych.

 

Silniki prądu przemiennego są szeroko stosowane we wszystkich gałęziach przemysłu, takich jak np. przemysł hutniczy (napędy walcarek, samotoki, pompy, wentylatory, napędy obrabiarek, suwnice), węglowy, chemiczny (pompy, sprężarki, wentylatory, mieszadła), spożywczy, metalowy, maszynowy (obrabiarki, maszyny rolnicze), środków transportu (pojazdy trakcyjne).

Jeśli w układzie napędowym prądu przemiennego wystarczająca jest skokowa regulacja prędkości obrotowej, to wówczas można zastosować silnik wielouzwojeniowy o różnej liczbie par biegunów (występują silniki dwuuzwojeniowe i rzadziej spotykane silniki trójuzwojeniowe). Jedną z wad tego rozwiązania jest relatywnie wysoka cena takich silników. Ponadto silniki wielouzwojeniowe mają większe gabaryty w stosunku do silników jednouzwojeniowych tej samej mocy.

Płynną regulację prędkości silników prądu przemiennego, w szerokim zakresie prędkości, można uzyskać poprzez zmianę częstotliwości napięcia zasilającego. Jednak aby uzyskać poprawną pracę silnika, należy zapewnić stałość stosunku napięcia do częstotliwości (U / f = const). Według tej zasady działają falowniki skalarne. Wadę tego rozwiązania stanowi niski moment obrotowy przy małych prędkościach.

Do końca lat 60. XX w. do zasilania silników prądu przemiennego, wymagających płynnej regulacji prędkości obrotowej, stosowano układ Leonarda. W tego typu układzie elektromaszynowym silnik prądu przemiennego napędzał prądnicę prądu stałego, która zasilała sil...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy