Rynek fuzji i przejęć w branży producentów FMCG. Kluczowe transakcje i podsumowanie AD 2021

W tym roku liczba transakcji w obszarze fuzji i przejęć w branży producentów z sektora FMCG była stosunkowo niewielka. Niepewność biznesowa, pandemia i rosnące koszty produkcji nie podziałały stymulująco na dynamikę konsolidacji w tym sektorze. Niemniej byliśmy świadkami kilku znaczących i interesujących akwizycji.

To, że dynamika w obszarze fuzji i przejęć nie należała do najwyższych, co zresztą stanowiło kontynuację trendu z zeszłego roku, nie oznacza oczywiście, że inwestorzy całkiem zrezygnowali z aktywności. W 2021 r. doszło do kilku istotnych transakcji, z przejęciem Central European Distribution Corporation (CEDC) przez Maspex na czele.

Wadowicki koncern po przejęciu wszystkich polskich aktywów Roust Corporation, do którego należało CEDC International oraz jej spółka zależna B2B Wine & Spirits, stanie się największą polską grupą spożywczą o obrotach przekraczających 11 mld zł.

Dużym wydarzeniem w branży alkoholowej było również przejęcie Stock Spirits przez fundusz private equity CVC Capital Partners. Transakcja pierwotnie ogłoszona w sierpniu została sfinalizowana w listopadzie, przy jednomyślnym poparciu Rady Dyrektorów Stock Spirits oraz po zatwierdzeniu przez większość akcjonariuszy spółki.

Aktywna na polu przejęć była też Mlekovita, która przejęła Okręgową Spółdzielnią Mleczarską w Ostrowcu Świętokrzyskim oraz Kaliską Spółdzielczą Grupę Producentów Mleka w Kaliszu, rozszerzając liczbę zakładów produkcyjnych skupionych pod swoim szyldem do 22.

Szeroko komentowane w branży spożywczej było przejęcie ZPC Otmuchów i PWC Odra przez tureckiego producenta słodyczy – firmę Kervan Gıda, która w ten sposób weszła na polski rynek. Grupa Otmuchów ma się stać centrum ekspansji tureckiego przedsiębiorstwa na całą Europę. Aczkolwiek już teraz Kervan Gıda to jeden z największych producentów żelków na świecie.

Kolejną tegoroczną transakcją, na którą warto zwrócić uwagę, jest zakup przez CPF Poland firmy FishFood. Przypomnijmy, że pierwsza z wymienionych firm należy do Grupy CPF, jednego z trzech największych producentów krewetek na świecie. Przyłączenie przez nią nowego zakładu produkcyjnego w Polsce ma poszerzyć możliwości produkcyjne firmy i umożliwić jej rozwój całych kategorii nowych produktów w różnych segmentach, takich jak: dnia gotowe, przekąski, zupy czy seafood.

W branży alkoholowej należy odnotować przejęcie zakładu należącego do Polmosu Łańcut, spółki będącej częścią międzynarodowej United Beverages Group, do której należą takie marki jak Krupnik czy Sobieski, przez firmę BGW. Polmos Łańcut od dawna zmagał się z problemami finansowymi, a jego właściciel rozważał zamknięcie przedsiębiorstwa i przeniesienie produkcji do Starogardu Gdańskiego, gdzie ma swój drugi zakład.

Z kolei w branży producentów kosmetyków Fundusz Innova Capital przejął od właścicieli firmy Bielenda Kosmetyki Naturalne większościowy pakiet udziałów. Transakcja objęła jednoczesne przejęcie przez Bielendę marek Soraya i Dermika.

Jak kształtowała się sytuacja w obszarze fuzji i przejęć na rynku światowym? Duży ruch panował na rynku rynku mody i dóbr luksusowych – wskażmy chociażby na przejęcie marki Reebok należącej do koncernu Adidas przez Authentic Brands Group (ABG) za 2,5 mld dolarów.

Natomiast francuska luksusowa grupa LVMH przejęła kultową markę Tiffany, jak również kontrolę nad marką streetwearową Off-White i domem mody Etro.

Globalny koncern spożywczy Mondelez przejął europejską markę Chipita, znaną m.in. z rogalików 7Days. Transakcja opiewała na 2 mld dolarów. Według Dirka Van de Puta, prezesa Mondelez International, przejęcie Chipity zbliża jego firmę do tego, aby stała się ona światowym liderem w zakresie produkcji przekąsek.

Tymczasem amerykański koncern Cargill przejął firmę Leman Decoration Group, wiodącego dostawcę dekoracji do ciast. Przedsiębiorstwo jest drugą co do wielkości firmą na świecie obsługującą rynek czekolady dzięki markom Gourmet, Smet, Vanova, a teraz Leman Decorations.

Według pojawiających się prognoz, wiele wskazuje na to, że w 2022 r. konsolidacja w sektorze produkcji spożywczej, jak i kosmetycznej – w Polsce i na świecie – ma szansę przyspieszyć. Analitycy zapowiadają, że transakcji będzie więcej. Pieniądze, np. z funduszy inwestycyjnych, będą szukać okazji do tego, żeby się gdzieś się ulokować.

– Rosnące wymagania względem sektora spożywczego w zakresie bardziej zrównoważonej produkcji, co jest odpowiedzią m.in. na postępujące zmiany klimatu, w warunkach rosnącego globalnego popytu na żywność, a także zmiany preferencji konsumentów sprawiają, że jest to jeden z najbardziej atrakcyjnych obszarów do inwestowania – komentuje Mariusz Dziwulski, ekspert PKO Banku Polskiego.

– Świadczy o tym zaangażowanie największych światowych firm w rozwój niektórych segmentów produkcji żywności. Wyzwania społeczne i środowiskowe dla sektora spożywczego i jednocześnie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego wymaga wprowadzania rozwiązań zapobiegających spadkowi produktywności sektora i zwiększenia jego innowacyjności – dodaje.

Zwraca on również uwagę, że sektor przetwórstwa spożywczego, mimo niższej niż w przetwórstwie ogółem rentowności, jest stabilnym sektorem, wykazującym wysoką odporność na wahania koniunktury. – Wynika ona z relatywnie niskiej elastyczności dochodowej popytu na żywność – zaznacza Dziwulski.

– Dobrym przykładem jest rok 2020, w którym, pomimo pandemii, COVID-19 firmy spożywcze odnotowały wzrost przychodów, wobec spadku wpływów w przetwórstwie przemysłowym. Branża przetwórstwa spożywczego odgrywa ponadto istotną rolę w krajowej i światowej gospodarce – ok. 17 proc. przychodów przemysłu w Polsce w 2020 wygenerowały firmy zajmujące się przetwórstwem żywności- wskazuje ekspert.

Żródło: https://www.wiadomoscihandlowe.pl

Przypisy