Ważące zazwyczaj ponad 20 t kontenery nie są łatwe do obsługi. Umieszczenie odpowiedniego kontenera na statku, podwoziu, wagonie lub jakimkolwiek innym środku transportu wymaga nie tylko olbrzymiej siły, ale i precyzji. Potrzebne są odpowiednie narzędzia. Dobór urządzeń stanowiących wyposażenie konkretnego terminalu zależy od stopnia automatyzacji procesu załadunku i rozładunku (terminale automatyczne, półautomatyczne, obsługiwane ręczne), a tym samym od stopnia jego wydajności. Zabieg układania kontenerów na odpowiednie stosy ma ułatwić operacje odbywające się w określonych częściach terminala.
REKLAMA
HDS to za mało?
Zaletą transportu samochodowego jest możliwość dojazdu z kontenerem niemal w każde miejsce. Z reguły właśnie tym środkiem transportu kontener trafia do finalnego odbiorcy (także wówczas, gdy mamy do czynienia z transportem intermodalnym). Załadunek i rozładunek kontenerów z samochodu odbywa się z wykorzystaniem metody pionowej zwanej lo-lo (lift-on, lift-off) i może być realizowany za pomocą różnorodnych narzędzi. Chodzi o sztaplarkę kontenerową, wózek widłowy (z rozstawem i długością wideł przystosowanymi do kontenerów), suwnicę kontenerową, wóz bramowy. Bywa, że do obsługi kontenerów stosuje się również klasyczny dźwig, z użyciem zawiesi i haków. Coraz częściej w terminalach mamy do czynienia z różnego rodzaju pojazdami automat...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!