Wskaźniki efektywności (cz. 3). Od wdrożenia do audytu

Utrzymanie ruchu

W poprzednich częściach cyklu o wskaźnikach efektywności przygotowanym przez zespół BalticBerg omówiliśmy szereg zagadnień prowadzących do wdrożenia systemu pomiarów tych wskaźników. Omówiliśmy ich dobór do potrzeb organizacji, normy stosowane przy ich określaniu, składowe ich definicji, krytyczne momenty w procesie ich wyboru oraz definicji, odpowiedzialność funkcjonalną za nie oraz proces ich wdrożenia. Zwróciliśmy również szczególną uwagę na etapy procesu wdrożenia, które wymagają bardzo intensywnej pracy podczas zarządzania zmianą. W trzeciej części cyklu skupimy się na pomiarach wskaźników, systemach wykorzystywanych w tym celu, jakości danych, eskalacji oraz audycie systemu pomiaru wskaźników.

 

REKLAMA

​​

We wcześniejszej części przywołaliśmy określenie kokpit KPIs, czyli – posługując się analogią z lotnictwem – miejsce, w którym jesteśmy w stanie zorientować się w sytuacji na podstawie parametrów. Kokpity KPIs są najpowszechniejszą metodą prezentacji wskaźników. Powinny zawierać przede wszystkim te z nich, za które jesteśmy odpowiedzialni, i prezentować je w przejrzysty (najlepiej graficzny) sposób, zwracając uwagę na te wykraczające poza ustalone progi alarmowe. Realizując projekty z klientami, mieliśmy okazję pracować z wieloma rodzajami kokpitów lub raportów KPI. Często spotykanym zjawiskiem jest przeciążenie informacyjne raportów. Kokpity zawierające ponad 30 wskaźników, przedstawionych w formie tabeli bez progów alarmowych, utrudniają szybkie wnioskowanie oraz podejmowanie decyzji. Dobrą praktyką jest stosowanie od 5 do 10 wskaźników w jednym raporcie, gdzie wartości zmieniają kolor (lub czcionkę i kolor) po przekroczeniu progów alarmowych. Inny często stosowany sposób zwrócenia uwagi na wskaźniki to przedstawianie ich w formie graficznej, jako wskazówki na tarczy z zaznaczonymi progami alarmowymi. Niestety takie raporty to rzadkość – pomimo powszechności narzędzi i systemów wspomagających raportowanie.

Przechodząc do systemu raportowania: rynek oferuje nam olbrzymią liczbę różnych systemów umożliwiających włączenie danych w praktycznie dowolnym systemie utrzymania ruchu bądź finansowego. Ważne jest, aby odpowiednio dobrać system raportowania do potrzeb organizacji oraz przew...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy