Kształtowanie zaangażowania pracowników produkcyjnych

Temat numeru

Każdy pracodawca chciałby mieć zaangażowanych, zmotywowanych, wydajnych i usatysfakcjonowanych pracowników realizujących cele firmy. Niestety – nie wystarczy zatrudnić dobrego „fachowca”, aby mieć dobrego pracownika. Nawet najwyższe kwalifikacje nie przełożą się na efekty, gdy zniechęcony pracownik przychodzi „odbębnić” dniówkę. Myślenie, że sam fakt zatrudnienia pracownika i wypłaty mu wynagrodzenia będzie zachęcał pracownika do pracy, jest błędne.

Rodzi się więc pytanie, czy są sposoby na to, by skutecznie zachęcać pracowników do „dobrej roboty”? By dawali od siebie więcej niż minimum, by przychodzili do pracy chętnie i jeszcze byli zadowoleni? Owszem są. Problemem jest to, że nie ma złotego środka, który sprawdzi się zawsze i w każdym przedsiębiorstwie. Inną sprawą jest to, że wymaga to ze strony pracodawcy stałego działania. Konsekwencja i cierpliwość to klucz do sukcesu.
 

REKLAMA

​​

Ryc. 1. Model zaangażowania1


Czym jest zaangażowanie? 

Według Słownika języka polskiego PWN zaangażowanie to postawa osoby, która jest przekonana o słuszności określonych działań albo celów i zdecydowanie dąży do ich zrealizowania lub osiągnięcia, poświęcając temu wiele czasu, sił i energii.
Zaangażowany pracownik to taki, który koncentruje się na swojej pracy, jest dobrze (nawet entuzjastycznie) nastawiony do jej wykonywania oraz realizuje stawiane przed nim cele biznesowe –
w większym zakresie niż jest to niezbędne. Swoją pracą działa w interesie przedsiębiorstwa.
W przypadku zaangażowania pracowniczego mamy do czynienia z dwoma poziomami zaangażowania:

  1. organizacyjnym polegającym na:
  • identyfikacji pracownika z przedsiębiorstwem,
  • wierze w wartości i misję organizacji,
  • lojalności wobec przedsiębiorstwa,
  • poczuciu przynależności do organizacji,
  • chęci długoterminowego zatrudnienia.
  1. w pracę przejawiającym się:
  • wysoką jakością wykonywanej pracy, często ponad wymagane standardy,
  • czerpaniem satysfakcji z wykonywanych obowiązków,
  • wychodzeniem z inicjatywą,
  • gotowością poświęcenia wolnego czasu na pracę.

Zaangażowany pracownik przynosi wiele korzyści pracodawcy:

  • buduje employer branding: ma wpływ na postrzeganie pracodawcy przez interesariuszy zewnętrznych – pozytywnie mówi o swojej firmie,
  • obniża poziom rotacji – pracownik wiąże swoją przyszłość zawodową z firmą, a to oznacza oszczędność na kosztach rekrutacji i wdroż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy