Wartykule Rola oleju w predykcyjnym UR [ 1] omówiono możliwości polepszenia efektywności gospodarki olejowej dzięki wykorzystaniu możliwości gromadzenia danych w trybie online, a także lepszego rozpoznawania stanu technicznego majątku produkcyjnego oraz pojazdów poprzez analizę produktów zużycia prowadzoną nie tylko w podejściu laboratoryjnym (tzn. offline), ale także w trybie online. Zasadność takiego podejścia jest tym większa, im maszyna, celem zapewnienia poprawności działania, wykorzystuje więcej oleju oraz gdy w trakcie pracy jest ona poddawana znacznej zmienności obciążeń. W Ramce 1 podano przykłady ciężkiego sprzętu mobilnego (CSM), dla którego gospodarka olejowa jest tym ważniejsza, im ten sprzęt jest większy.
CSM podlega znacznym obciążeniom zarówno z powodu silnych oddziaływań impulsowych (np. uderzeń), jak i dużych, dynamicznych sił, nieustannie zmieniających się w czasie. Dodatkowo CSM często pracuje w środowisku o dużym zapyleniu. Wszystko to składa się na ekstremalnie ciężkie warunki pracy, w których niezawodne i regularne smarowanie ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania awariom sworzni i tulei. Niestety, autonomiczne systemy smarowania CSM często doświadczają nagłych awarii podzespołów, takich jak wtryskiwacze, rozdzielacze i pompy, które pozostają przez obsługę niezauważone. W rezultacie dochodzi do niedosmarowania, co może prowadzić do szybkiej awarii całego urządzenia.
Ramka 0
Z WCZESNEJ HISTORII BADAŃ OLEJOWYCH
Smary były kontrolowane i monitorowane praktycznie od samego początku ich świadomego wykorzystywania. Już w XIX w. zaczęto dostrzegać znaczenie stanu oleju dla prawidłowej pracy maszyn. Pod koniec tego stulecia zaczęto testowanie smarów, np. poprzez optyczną ocenę ich kropli na białej bibule.
Do drugiej połowy XX wieku kontrola i monitorowanie ograniczały się głównie do kontroli temperatury, poziomu oraz sporadycznego sprawdzania koloru i lepkości oleju.
W latach 1946–1948 Denver and Rio Grande Railroad zainicjowała nowy kierunek w badaniach materiałów smarnych. Firma zaczęła stosować spektroskopię pierwiastkową do testowania smarów pod kątem rozpoznawania w nich obecności metali ścieralnych, takich jak aluminium, miedź, żelazo i ołów. Praktykę tę wdrożono w celu zmniejszenia częstotliwości awarii mechanicznych i w konsekwencji uniknięcia wypadków.
W Tab. 1 wymieniono różne formy utrzymania ruchu (UR) – w tym także techniki wykorzystujące badania olejowe. Na datowanie wyspecyfikowanych „epok” należy patrzeć z właściwą rezerwą przez pryzmat techniki, którą chce się osiągnąć określony cel. I tak na przykład już w latach 80. można był...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!