Lean Manufacturing 2.0 – nowe strategie dla nowoczesnych zakładów

Zarządzanie produkcją

Nieustannie przyśpieszający świat powoduje, że efektów pracy oczekuje się szybciej niż kiedykolwiek. Liczne organizacje, aby szybciej zaspokoić potrzeby klientów, których oczekiwania są coraz wyższe, brną w rozwiązania, których nie rozumieją. Tak jest w przypadku filozofii Agile Manufacturing, czyli zwinnego wytwarzania, która – mimo swojej ogromnej skuteczności, zarówno pod względem jakościowym, jak i wydajnoś- ciowym – jest trudna do wdrożenia.

Przedsiębiorstwa, które nie korzystały dotychczas z żadnych rozwiązań stosowanych przez największe firmy lub wykorzystywały zaledwie kilka popularnych narzędzi bez podejmowania próby zrozumienia całej filozofii stojącej za tymi rozwiązaniami, pragnąc szybkich efektów, rzucają się na głęboką wodę bez znajomości metod utrzymywania się nad nią. W efekcie jakoś dotrą do brzegu i wtedy dostrzegą, że przed nimi długa droga złożona ze zdobywania wiedzy, wypracowywania nawyków oraz ciężkich treningów. Jeżeli jednak nie dotrą do brzegu, to najpewniej pójdą na dno.
Takim doświadczeniem, które okazuje się bardzo wartościowe, jest znany od ponad 70 lat Lean Manufacturing – wcześniej nazywany Systemem Produkcyjnym Toyoty. Coraz częściej można spotkać przedstawicieli różnych przedsiębiorstw twierdzących, że Lean się zestarzał i poszukują czegoś skuteczniejszego, nowocześniejszego. Główną przyczyną, która powoduje, że uważają Lean za przestarzały, jest brak cierpliwości i brak koncentracji. W tym miejscu warto przytoczyć słowa Cala Newporta z jego książki o koncentracji, w której zwraca uwagę, że przyszłość należy do tych, którzy będą w stanie poświęcić się pracy głębokiej, wymagającej ekstremalnej wręcz koncentracji. 
Dokładnie tak samo jest z organizacjami, które jedynie szukają rozwiązań dla nich niezrozumiałych, ale określanych mianem nowoczesnych – zapominają o istnieniu filozofii przynoszącej znakomite efekty praktycznie w każdym względzie. Filozofia ta wymaga jednak koncentracji i cierpliwości.
Koncentracja i cierpliwość popłacają. Przekonały się o tym Toyota, Intel, Nike Store czy General Electric, wdrażając i stosując filozofię Lean. Szczupłe podejście do produkcji oraz funkcjonowania całej organizacji często jest uważane za powolne. Jednak pragnąc korzystać maksymalnie z tego podejścia i chcą...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy