Ponad 40 lat firmy z różnych gałęzi przemysłu wymagających intensywnej eksploatacji majątku technicznego i infrastrukturalnego poszukują drogi lepszego, bezpiecznego i tańszego utrzymywania należących do nich systemów. Jednak w wielu organizacjach jest jeszcze sporo do zrobienia. Ciekawe, czy w Twojej też?
Zarządzanie Majątkiem i Utrzymanie Ruchu już od dłuższego czasu zasługuje w organizacjach na odpowiedni poziom poważnego podejścia i traktowanie jako odrębnej, istotnej funkcji organizacji przemysłowych i infrastrukturalnych. Wystarczy spojrzeć na wymiar finansowy. W wielu organizacjach główne koszty operacyjne poza surowcowymi i mediowymi (zależy od profilu operacji) skupiają się na utrzymaniu majątku, inwestycjach w jego rozwój oraz inwestycjach odtworzeniowych. Coraz bardziej zmienia się stosunek tych nakładów w odniesieniu do kosztów pracowniczych. Automatyzacja, informatyzacja i skalowanie wydajności oraz technologii zwiększają w wielu branżach udział systemów technicznych w miksie, wypierając koszty zasobów ludzkich.
Natomiast po stronie marnotrawności i strat utrzymanie techniczne jest nadal w ścisłej czołówce działań, które mogą pozwolić na znaczną poprawę efektywności operacyjnej. Awaryjność, zróżnicowanie majątku, inwestycje niespełniające oczekiwań w okresie eksploatacji, wypadki i inne zdarzenia niebezpieczne, spowolnienia wynikające ze stanu technicznego, zintensyfikowana konsumpcja materiałów technicznych, zwiększona energo- i mediochłonność, anomalie technologiczne i straty jakościowe spowodowane majątkiem, to tylko niektóre z kategorii strat, które są na celowniku niejednego managera technicznego i operacyjnego.
Zarówno ISO 55001 jak i PAS 55 – najbardziej znane standardy międzynarodowe zorientowane na zarządzanie majątkiem – jednoznacznie wskazują na konieczność opracowania wysokopoziomowej koncepcji realizacji celów związanych z majątkiem. Ujęcie tej koncepcji może mieć wymiar krótkofalowy, zorientowany na tzw. Quick Wins, czyli szybkie osiągnięcie rezultatów, ale przede wszystkim istotne jest ujęcie długofalowe, co w praktyce oznacza planowanie powyżej 2–3 lat. Usystematyzowanie tego planu
w określonych praktycznych treściach przekładających się na realne działania pozwala na nazwanie tego podejścia STRATEGIĄ.
Elementy Strategii Zarządzania Majątkiem i Utrzymania Ruchu
Jako zespół SEAM Group mieliśmy przyjemność opracować wiele strategii na poziomie zakładu przemysłowego, na poziomie regionu/obszaru operacyjnego oraz na poziomie korporacyjnym. Niezależnie od zakresu strategii i budowanego systemu zarządzania majątkiem ukierunkowanego na konkretne cele struktura podejścia strategicznego ma wspólny kręgosłup. Przedstawiamy poniżej kilka kluczowych elementów takiej strategii:
- Opis systemu zarządzania majątkiem – jest to ta część dokumentu, która wymaga przedstawienia zarówno ogólnego opisu i granic systemu, dla którego definiujemy strategie, osadzenie połączenia ze strategią nadrzędną (operacyjną lub biznesową), przygotowanie zestawienia kluczowych danych dotyczących systemu za ostatnie 5–10 lat i prognoz rozwoju, które stają się założeniami dla dalszej części strategii.
- Cele – zarówno te związane z rozwojem, planami inwestycji (ogólnie), jak i te metodyczne określające np. cele dotyczące podniesienia efektywności operacyjnej poprzez działania wynikające z systemu zarządzania majątkiem.
- Struktura celów i projektów – w praktyce SEAM Group widzieliśmy wiele strategii jako tzw. pułkowników, które pięknie wyglądają na półce. Celem tego elementu jest rozbicie celów głównych na szczegółowe, następnie na zadania i projekty, które można zlecić departamentom, komórkom, konkretnym managerom lub realizować je poprzez inne funkcje powiązane.
- Portfolio projektów – przełożenie praktycznej struktury zadań i projektów na plan czasowy, dla 12–24 miesięcy zazwyczaj o charakterze szczegółowym, a dla dalszego horyzontu czasowego przybliżone określenie terminów i kolejności realizacji. Przy tym również określenie (co najmniej wysokopoziomow...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem