Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuły

8 września 2014

SPM HD - Jedyna metoda pozwalająca na pełną kontrolę łożysk tocznych

0 125
Wg producentów łożysk na pierwszym miejscu bezpośrednich przyczyn awarii łożysk jest nieprawidłowe smarowanie. Następne powody to uszkodzenia wynikające ze zmiennych obciążeń podczas pracy łożyska czy też błąd montażu łożyska.

Dlatego też, aby mówić o pełnej diagnostyce łożysk tocznych metoda musi dać odpowiedź na dwa najważniejsze pytania :

1. Jaka jest jakość smarowania (filmu smarnego) w mierzonym aktualnie łożysku tą metodą ?

2. Jak w momencie pomiaru współpracują ze sobą mechanicznie elementy łożyska ( elementy toczne, bieżnia wewnętrzna i zewnętrzna, koszyk ) ?

Bardzo istotne jest zgodnie z zasadami Diagnostyki prewencyjnej lub zapobiegawczej i strategią TPM lub CBM, aby zastosowana metoda pomiarowa pozwoliła śledzić stan łożyska w dowolnym momencie jego eksploatacji, zarówno w dobrym stanie jak i w momencie pojawienia się problemów w łożysku, najlepiej z dużym wyprzedzeniem. A następnie śledzić rozwój tych uszkodzeń i to najlepiej z dużą dokładnością, aby podjąć decyzję o dosmarowaniu łożyska lub jego wymianie, wtedy gdy jest to absolutnie niezbędne.

Najbardziej rozpowszechniona ze względu na łatwość zrozumienia na rynku metoda pomiarów stanu maszyn w oparciu o znormalizowane pomiary RMS parametrów drgań niestety niewiele może powiedzieć o stanie łożysk tocznych.

Metoda nieznormalizowana tzn. Szczegółowa analiza widma drgań FFT jest w stanie określić czy istnieją problemy w pracy mechanicznej łożysk tocznych. Metody te niestety nic nie są w stanie powiedzieć o jakości smarowania. Pewną niewygodą tej metody jest konieczny pomiar prędkości obrotowej ( do określenia charakterystycznych częstotliwości w łożysku ) oraz szczegółowa wiedza...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy