Zdążyć przed wypaleniem, czyli jak mądrze ułożyć swoje relacje z pracą

Zarządzanie i finanse

Wypalenie zawodowe to temat równie powszechny co bagatelizowany. Większość osób, które boleśnie doświadcza wypalenia, długo uznaje to za przejściowe przemęczenie, które samo minie, a już na pewno po wakacjach. Niestety, po wakacjach nic się nie zmienia i to może być pierwszy sygnał, że nie o zwykłe zmęczenie tu chodzi.

 

REKLAMA

​​

Liczne badania wykazały, że osoby wykonujące zawody związane z pomaganiem i ukierunkowane na ludzi są najbardziej narażone na syndrom wypalenia zawodowego. W przedsiębiorstwach będą to menedżerowie (szczególnie ci, którzy dużo pracują bezpośrednio ze swoim zespołem, a nie jedynie ze wskaźnikami i raportami), pracownicy obsługi klienta, handlowcy, pracownicy działów personalnych, trenerzy. Koszty wypalenia ponoszą i pracownicy, i pracodawcy, i klienci.

Wypalenie zawodowe to proces, nie spada jak grom z jasnego nieba, dlatego można mu przeciwdziałać!

Czym jest wypalenie zawodowe i skąd się bierze?

Zacznijmy może od tego, czym wypalenie zawodowe nie jest.

Wypalenie to nie:

  • krótki kryzys w pracy,
  • stres w pracy,
  • zmęczenie,
  • depresja,
  • alienacja w pracy,
  • sam brak zaangażowania w pracę.

Chociaż wszystkie te pojęcia wiążą się ze zjawiskiem wypalenia, to aby o nim mówić, trzeba powiązać je w pewne zależności przyczynowo-skutkowe.

Za wypalenie zawodowe uznaje się wg A. Pines i E. Aronsona „stan fizycznego, emocjonalnego i psychicznego wyczerpania, spowodowanego przez długotrwałe zaangażowanie w sytuacje, które są obciążające pod względem emocjonalnym”.

Jak wcześniej wspominałam, wypalenie zawodowe to proces. Ma więc swój początek, a stan zdefiniowany powyżej byłby elementem końcowym tego procesu. Co jest na początku? Jakie warunki są niezbędne, aby ten proces zapoczątkować? Mówi się, że aby było wypalenie, wcześniej musi być zaangażowanie, w przeciwnym przypadku nie ma się co wypalać. Faktycznie, wielu badaczy tego zjawiska wskazuje na wstępne oczekiwania i nastawienie do pracy jako elementy, które jeśli w trakcie rozwoju zawodowego zawiodą, to z dużym prawdopodobieństwem prowadzą do wypalenia. Zazwyczaj na początku są wielkie nadzieje i aspiracje, trochę idealistyczne nastawienie do pracy, często chęć „zbawienia świata”, no może jeśli nie całego, to chociażby jednostek potrzebujących pomocy (szczególnie w tzw. zawodach pomocowych). Naładowani ideami, poczuciem mocy, nastawieni na dokonywanie tego, co do tej pory było niemożliwe, przekonani o swoich kompete...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy