Zwiększanie efektywności produkcji dzięki wprowadzaniu modernizacji (cz. 2)

Modernizacja

W pierwszej części skupiono się na czynnikach wewnętrznych przedsiębiorstwa mogących prowadzić do zwiększenia efektywności produkcji. Omówiono takie możliwości, jak optymalizacja łańcucha dostaw, polepszenie procesów w zakresie efektywności operacyjnej i zarzadzania zapasami, celowość egzekwowanie postępu w UR ze szczególnym zwróceniem uwagi na wdrażanie współczesnych technik umożliwiających lepszą identyfikację bieżącego stanu technicznego, co przyczynia się do optymalizacji czasu prowadzenia niezbędnych działań obsługowych oraz remontów. Podkreślono również ważność podnoszenia wiedzy i umiejętności kadry, bo one warunkują postęp technologiczny – w tym także wdrażanie robotyzacji.

Wczęści bieżącej omówiona zostanie rola uatrakcyjniania produktów, zwiększanie efektywności przez użytkowników majątku produkcyjnego, a na zakończenie zaprezentowane zostaną przykłady korzyści osiąganych z aktywnego podejścia do unowocześniania przedsiębiorstwa.

4. WPŁYW UATRAKCYJNIANIA PRODUKTÓW NA EFEKTYWNOŚĆ 

Uatrakcyjnienie produktów jest stymulowane przez chęć zwiększenia zewnętrznej efektywności przedsiębiorstwa, ale w niektórych przypadkach prowadzi również do wzrostu jego efektywności wewnętrznej. Zewnętrznymi skutkami uatrakcyjnienia są: zwiększona sprzedaż, zwiększenie marży, zwiększenie lojalności klientów. Skutkiem wewnętrznym może okazać się obniżenie kosztów. Wszystko razem składa się na całkowity wzrost efektywności, która może być charakteryzowana w wymiarach niżej opisanych.

4.1. Efekty ekonomiczne

Lepiej zaprojektowany produkt, który cechuje się lepszymi właściwościami użytkowymi, może być sprzedawany drożej. Jeszcze lepszy efekt ekonomiczny można uzyskać, rozpoczynając produkcję czegoś innowacyjnego, co wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu rynku.
Atrakcyjność produktu skutkuje zwiększeniem udziału w rynku. Taki produkt nie tylko powoduje wzrost przychodu z powodu nieco wyższej ceny, ale także przyciąga nowych klientów, co przekłada się dodatkowo na zwiększenie sprzedaży. Do tego produkty liderujące na rynku nie wymagają reklamy, ponieważ – jako lepsze od konkurencyjnych – „sprzedają się same”. W konsekwencji producent może zaoszczędzić na kosztach reklamy.

4.2. Efekty techniczne i jakościowe

Ulepszone produkty charakteryzują się zazwyczaj lepszą funkcjonalnością i wyższą niezawodnością. Dla producenta cechy te przekładają się na mniejszą liczbę reklamacji, co obniża koszty serwisu oraz obsługi zwrotów. Ulepszanie może być ukierunkowane na standaryzację i modułowość. Taka atrakcyjność produktu to dla kupującego prostsza obsługa oraz łatwiejsze i tańsze remonty. Wymienione cechy produktu mogą także przynosić feedback producentowi, bo produkt – po wprowadzeniu ulepszeń – może być łatwiejszy w produkcji i przyjaźniejszy w procesie jego kolejnych modernizacji.
Modernizacje mogą być prowadzone także pod kątem potrzeby dostosowania do nowych wymagań rynku lub w celu osiągnięcia takich charakterystyk, które umożliwiają sprzedaż dla obszarów wcześniej niedostępnych. 

PRZYKŁAD: Producent A wprowadza modernizacje w dotychczas produkowanym silniku, a producent B – aparatury kontrolno-pomiarowej – wprowadza modyfikacje w części obiektowej swojego portfolio. W obu przypadkach rodzaje ulepszeń umożliwiają stosowanie produktów w strefach zagrożenia wybuchowego, co wcześniej nie było możliwe.  

4.3. Efekty rynkowe

Jeśli produkt charakteryzuje się atrakcyjną konstrukcją i prezentuje odpowiednio wysoką jakość, to przyczynia się do budowania marki i ugruntowania lojalności klientów, a to w sposób oczywisty prowadzi do powtarzających się zakupów. Wymienione cechy powodują, że jeśli produkty są oceniane lepiej niż standardowe produkty konkurencji, to uzyskuje się przewagę konkurencyjną. O wejściu na nowe segmenty rynku może również współdecydować kryterium bardziej ekologicznego wariantu produktu niż dostępny u konkurencji. W ramce 3 opisano przykład polskiego przedsiębiorstwa, które – startując z niczego, dzięki ambicji i solidności właściciela połączonym z chęcią pokonania konkurencji i wspieranymi ciąg...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy