Dziś przyjrzymy się rozwiązaniom ostatniego etapu, a dokładniej zapobieganiu obracania się produktu w transporcie do robota paletyzującego. Często stosowanym rozwiązaniem przy transporcie większych ładunków jest wyposażanie linii transportowych w bandy, w celu zabezpieczenia towaru przed zsunięciem się z taśmy. Miejscami wymagającymi szczególnej uwagi są zakręty oraz łuki. Na rys. 1. przedstawiono widok przykładowej linii transportującej butelki.

Rozwiązanie ze sztywnymi prowadnicami bocznymi jest najprostsze i najbardziej ekonomiczne jednak ma ono wiele wad. Wykonana w ten sposób banda nie zabezpiecza przed niekontrolowanym obrotem przemieszczanego produktu. Najczęściej prowadnice boczne są wykonane z POM-u, a niejednokrotnie są to również zwykłe stalowe pręty.
Jeden z klientów ELESA+GANTER zgłosił się z problemem obracania się zgrzewek na łukach w transporterach liniowych, przez co produkt trafiał na końcu do robota paletyzującego w niewłaściwie zorientowanym kierunku. Powodowało to przestoje na linii i znaczne zmniejszenie jej wydajności. Prowadnice boczne były wykonane ze zwykłego pręta nierdzewnego o średnicy 10 mm i opory tarcia w trakcie przemieszczania zgrzewki na łuku były na tyle duże, że powodowały jej obracanie (rys. 2):

W sytuacji kiedy produkt obrócił się dłuższym bokiem prostopadle do kierunku jazdy, robot miał problem z pobraniem go z przenośnika. Uproszczony widok transportowanego produktu pokazano na rys. 3.

W rozwiązaniu tego problemu pomocne okazały się elementy ELESA+GANTER, a dokładniej rolkowe prowadnice boczne z GLA (rys. 4). Są one oferowane w obudowach z anodowanego aluminium, zaś rolki są wykonane z technopolimeru na bazie acetalu (POM). Sworznie rolek wykonano ze stali nierdzewnej AISI 304.

Na łukach zastosowano prowadnice przegubowe z grupy GLB (rys. 5). Prowadnice z serii GLB są modułami samonośnymi, rekomendowanymi dla prowadzenia produktów o większych wymiarach pionowych na przenośnikach taśmowych. Korpus wykonany jest z technopolimeru na bazie acetalu (POM), a sworznie ze stali nierdzewnej AISI 304. Prowadnice przegubowe GLB-2 szczególnie dobrze sprawdzą się w środowiskach z obecnością cieczy, narażonych na częste mycie np. w liniach napełniających.

System łączenia przegubowych prowadnic bocznych umożliwia tworzenie promienia krzywizny zewnętrznej 500 mm oraz promienia krzywizny wewnętrznej 350 m (rys. 6).

Rolki we wszystkich wymienionych powyżej prowadnicach bocznych, centralnych i przegubowych mają specjalny profil, rekomendowany do transportowanych produktów i mogą posiadać:
- naprzemienne rolki kuliste (RS): do produktów w puszkach lub w plastikowych pojemnikach,
- rolki cylindryczne (RC): do produktów tekturowych, dla lepszego transportu towarów,
naprzemienne rolki cylindryczne (RT): do produktów szklanych, w razie pęknięcia umożliwiają łatwe usunięcie odłamków.
W opisywanym zastosowaniu na odcinkach prostych użyto prowadnic podwyższonych GLA-2-RS (ze względu na wysokość transportowanego towaru tj. butelek tworzywowych w zgrzewkach). Na łukach zastosowano przegubowe prowadnice boczne GLB-2-RS. Finalnie okazało się to receptą na problem obracania się transportowanego produktu, co znacznie przyśpieszyło produkcję. Tym samym klient ograniczył przestoje, spowodowane nieprawidłowym ułożeniem towaru do paletyzacji.
Autor: Elesa+Ganter Polska
Informacje o pełnej ofercie produktowej znajdują się w katalogu:
Katalog podstawowy 048 (wersja polskojęzyczna)
lub na stronie: www.elesa-ganter.pl
Jeśli nie posiadasz katalogu – zamów!
Kontakt: +48 887 050 300