Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mapowanie Strumienia Wartości – czy to narzędzie dla Działu Utrzymania Ruchu?

Artykuł | 18 grudnia 2020 | NR 3
0 145

VSM, czyli metoda Mapowania Strumienia Wartości, jest bardzo popularnym narzędziem do doskonalenia i optymalizowania procesów wytwórczych. Stosowane klasycznie w znakomity sposób pokazuje, gdzie mamy „wąskie gardła”, jak balansują się procesy, jakie mamy zapasy pomiędzy nimi czy jakie są dostępności maszyn.

 

Dzięki metodzie VSM na jednym kawałku papieru mamy wiedzę operacyjną o przepływie materiału od dostawcy surowca do dostawy do klienta końcowego. Mapujemy również przepływ informacji i planowanie. Czy takie narzędzie może być stosowane do optymalizacji procesu TPM w organizacji? Na pierwszy rzut oka powiemy, że absolutnie nie. Jest to narzędzie do poprawy procesów produkcyjnych, nie ma to nic wspólnego z tym, co robimy. W zasadzie można się z tym zgodzić, pod warunkiem, że traktujemy VSM jako narzędzie do wykorzystania tylko w kontekście przepływu produktu, tj. części czy detalu, jaki wytwarzamy.

 

Mapa procesu – i co dalej?

A co będzie, jeśli wizualizację VSM przeniesiemy na codzienną działalność TPM AM i PM? Oba filary TPM AM i TPM PM to zespoły codziennych działań. Możemy nawet powiedzieć, że to procesy w naszej organizacji. Codzienna konserwacja jest określona w czasie, ma swoje zasoby, potrzebne narzędzia. Wymaga informowania – cykl kartek TPM to też proces. Czy obserwując ten sposób działania, mamy przekonanie, że wszystko idzie sprawnie? A gdybyśmy popatrzyli na proces TPM AM i PM globalnie z lotu ptaka. Jest płynny czy są jakieś turbulencje? Jak zidentyfikować „wąskie gardła”, niepotrzebne procesy, wielokrotne pętle informacyjne czy luki w informacji? Mapa procesu jest odpowiedzią na to pytanie. Jest wizualizacją stanu dzisiejszego. Moim zdaniem, nie ma lepszego narzędzia do inwentury dnia dzisiejszego i oceny tego, jak działa system. Jak zbudować i poprowadzić taki warsztat?

Warunki brzegowe powodzenia takiego spotkania? Konieczne są otwartość i zaufanie wszystkich uczestników. Kto powinien brać udział w takim wydarzeniu? Graczy jest dwóch: produkcja i utrzymanie ruchu. Na tym etapie rekomenduję, aby szefowie obu komórek koniecznie brali udział w spotkaniu. Ich obecność sankcjonuje wypracowane w wyniku warsztatu rozwiązania. Kto jest moderatorem? Jeśli mamy w naszej organizacji dział Optymalizacji Procesów to idealnie, gdy specjalista z tego działu będzie prowadził ten warsztat.

 

Analiza krok po kroku

A więc zaczynamy. Powiedzmy, że naszą analizę zaczynamy od TPM AM. Jeśli mamy kilka wydziałów, to robimy dla każdego oddzielną mapę. Nie zakładajmy, że w całej firmie działa to identycznie. Są różnice i trzeba je zidenty...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy