Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dodatek specjalny

11 października 2021

NR 5 (Wrzesień 2021)

W duchu Logistyki 4.0 i nie tylko. Relacja z Targów Logistyki, Magazynowania i Transportu Modernlog 2021

0 8

Rosnący popyt na wysokiej jakości usługi logistyczne, a także na powierzchnie magazynowe generują wyzwania dla operatorów, dyrektorów centrów dystrybucyjnych oraz menedżerów łańcuchów dostaw. Wśród głównych impulsów rozwoju rynku jest sektor e-commerce, który wymusza dywersyfikację kanałów sprzedaży, zmiany w technologii magazynowania i przyspieszoną transformację cyfrową. Zjawiska te znalazły swój wyraz w tegorocznej edycji Targów Logistyki, Magazynowania i Transportu Modernlog, które odbyły się na przełomie sierpnia i września w Poznaniu.

Sprawna obsługa zamówień czy rozwiązanie problemów zwrotów oraz lokalny rozwój łańcuchów dostaw to tylko kilka z kwestii, które dzięki automatyzacji i robotyzacji można znacznie usprawnić. W targach Modernlog, jak również w odbywających się w tym samym czasie targach ITM Industry Europe, wzięli udział zarówno dostawcy nowoczesnych rozwiązań w duchu Logistyki 4.0, jak i integratorzy systemów czy producenci robotów. Nie zabrakło premierowych prezentacji, wśród nich znalazł się innowacyjny system zarządzania magazynem (WMS) przedstawiony przez firmę Vilniaus Avilda. Stworzono go, wykorzystując elementy sztucznej inteligencji, a przeznaczony jest dla średnich i dużych przedsiębiorstw. Celem zastosowania jest m.in. zwiększenie przepustowości magazynu, a w konsekwencji zmniejszenie kosztów operacyjnych. 

ES Cobot pomaga paletyzować 

Na stoisku Europa Systems znalazł się m.in. ES Cobot – robot kolaboracyjny ułatwiający paletyzację, przydający się szczególnie tam, gdzie mamy do czynienia z relatywnie niską wydajnością procesu. Praca obok robota jest w pełni bezpieczna, operator może łatwo wyprowadzić kompletną paletę bez konieczności zatrzymywania cobota. ES Cobot nie potrzebuje wygrodzeń ani klatki. Obsługuje opakowania typu american box, tray&hood o wadze do 10 kg. Urządzenie ma wymiary (dł. × szer. × wys.): 2907 × 1561 × 1600 mm i zasilane jest z sieci. Wydajność wynosi od 8 do 15 kartonów/min. Wśród dodatkowych opcji są: układanie przekładek pomiędzy warstwami, możliwość „obsługi” różnych rodzajów palet, opcja paletyzacji wysokich palet. – Zwarta i kompaktowa budowa zapewnia oszczędność zajmowanej przestrzeni produkcyjnej nawet dwukrotnie w porównaniu z tradycyjną celą robota przemysłowego. Interfejs ES Cobot oparty na tablecie ułatwia codzienną pracę operatorów. Dzięki niemu operatorzy mający bieżący oraz szybki dostęp do standardowych procedur i logów operacyjnych w celu szybkiego rozwiązywania problemów oraz łatwiejszej analizy wydajności pracy – podkreślano na stoisku, dodając jednocześnie, że ES Cobot jest łatwy w montażu, proces instalacji i uruchomienia trwa zaledwie dwa dni.
 

Fot. 1. Bezzałogowe pojazdy WObit mogą być elastycznie integrowane w poszczególnych systemach magazynowych: od prostych zastosowań i transportu punktowego do zasady „towar do człowieka” po pełną automatyzację w systemie całościowym (fot. MJ)


Windy ciągle popularne 

Elastyczność składowania to sprawa o pierwszorzędnym znaczeniu dla e-commerce i nie tylko. Wertykalny windowy regał Shuttle XP, który znalazł się na stoisku firmy Kardex, ma budowę modułową, jest samodzielnym systemem, w którym półki umieszczone są pionowo na przedniej i na tylnej części jednostki. Pomiędzy nimi znajduje się wyciąg, automatycznie transportujący półki z towarami do otworu dostępowego, po naciśnięciu przycisku lub zeskanowaniu kodu kreskowego. Modułowa konstrukcja pozwala na dostosowanie Shuttle XP do wymaganej wysokości, zarówno przed jego zainstalowaniem, jak i po nim, a ponadto umożliwia modyfikowanie ilości otworów dostępowych. – Wykorzystuje wysokość pomieszczenia, co oznacza, że rozmiar wymaganej powierzchni można zredukować o co najmniej 85% w stosunku do tradycyjnych systemów. Każda półka jest automatycznie skanowana przy pomocy technologii Optiflex, następnie produkty, które mają być składowane, przypisywane są do odpowiedniego miejsca do ich przechowywania. Modułowa konstrukcja systemu zapewnia praktycznie nieograniczoną elastyczność przy jednoczesnym wykorzystaniu różnych wysokości pomieszczenia – informuje Paweł Łoś, kierownik projektu Kardex. Wykorzystując Shuttle XP na kilku piętrach, istnieje możliwość zintegrowania do sześciu otworów dostępowych w każdym miejscu z przodu lub z tyłu regału. Ustawione pozycje mogą być kolejno zmieniane. W pokazanej na targach wersji Shuttle XP 250 pozwala na pomieszczenie ładunków do 560 kg. System może być łatwo modyfikowany i dopasowywany do szerokiego zakresu wymagań, np. do składowania towarów w jednostkach klimatyzowanych lub w warunkach pomieszczenia czystego. Nowoczesny projekt jednostki Logicontrol, intuicyjnie obsługiwany poprzez ekran dotykowy optymalizuje działanie tak od strony ergonomii, jak i efektywności. Regał tego rodzaju może mieć nawet 30 m wysokości.  
 

Fot. 2. W przeciwieństwie do innych bezobsługowych systemów transportowych WEASEL jest pozbawiony kosztownych sensorów i skomplikowanych systemów sterowania (fot. MJ)


AGV rosną w siłę 

Na kilku targowych stoiskach przypominano, że transport wewnętrzny w obiektach magazynowych są w stanie generalnie usprawnić autonomiczne wózki AGV. Bezzałogowe pojazdy mogą być elastycznie integrowane w poszczególnych systemach magazynowych. Do transportu małych nośników ładunku nadają się np. prezentowane na Modernlogu kompaktowe pojazdy firmy SSI SCHÄFER, zazwyczaj wykorzystywane do kompletacji i produkcji/ montażu. Bezobsługowy system transportowy WEASEL® to rozwiązanie do automatyzacji zadań transportowych w istniejących systemach magazynowych. Chodzi o elastyczny i wydajny transport pojemników i kartonów, a nawet towarów podwieszanych. Ładowanie może przebiegać manualnie, półautomatyc...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy