Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dodatek specjalny

23 grudnia 2020

NR 5 (Wrzesień 2017)

Casebook: Magazyn techniczny jutra

0 79

Usługi związane z optymalizacją magazynów technicznych działów utrzymania ruchu na przykładzie współpracy Inter Cars Przemysł oraz ILS Sp. z o.o.

 

Optymalizacja kosztów magazynów technicznych

Projekt firmowany przez Inter Cars Przemysł pod nazwą „Magazyn techniczny jutra” wyewoluował w naturalny sposób. Kluczem do jego powstania była i jest chęć bycia partnerem dla klientów zapewniającym wsparcie i pomoc w zakresie rozwiązywania problemów związanych z utrzymaniem ruchu. Czyli oferowanie „wartości dodanej”, która jest oparta na kilku filarach. Oferta produktowa firmy była i jest rozszerzana o dodatkowe usługi techniczne dedykowane dla zakładów przemysłowych. Drugi ważny obszar stanowi rozwój kompetencji w dostarczaniu kluczowych grup produktów. Systematycznie rozwijane są relacje z producentami zarówno standardowych części związanych np. z przeniesieniem napędu, poprzez specjalistyczne elementy (np. środki smarne dedykowane dla wybranych branż przemysłu), aż po indywidualne rozwiązania dla nawet najbardziej specyficznych zakładów produkcyjnych. Ostatnim, a jednocześnie najważniejszym filarem programu „Magazyn techniczny jutra” jest pomoc w szeroko pojętej optymalizacji kosztów magazynów technicznych. Przedstawiamy poniżej opis pilotażowego wdrożenia tego projektu.

 

Przedstawienie klienta

ILS Sp. z o.o. jest firmą logistyczną należącą do grupy kapitałowej Inter Cars. Poza rolą głównego operatora logistycznego całej grupy ILS oferuje kompleksowe usługi logistyczne, a specjalizacja firmy to dedykowane rozwiązania dla sektora motoryzacyjnego, chemicznego oraz FMCG. Pod opieką firmy ILS znajduje się
12 centrów logistycznych, z czego 8 w Polsce, a pozostałe na Łotwie, na Węgrzech, w Rumunii i w Chorwacji. Celowo używamy sformułowania „centrum logistyczne” – nie chodzi o użycie ładniej brzmiącego zamiennika słowa „magazyn”, lecz o podkreślenie dużego stopnia automatyzacji. Sprawia on, że całość bardziej przypomina zakłady produkcyjne niż tradycyjne magazyny. Szczególną dumą firmy ILS jest otwarte w 2017 r. Europejskie Centrum Logistyki w Zakroczymiu koło Warszawy, które jest największą i najbardziej zautomatyzowaną tego typu placówką w naszej części Europy.

Projekt firmowany przez Inter Cars Przemysł pod nazwą „Magazyn techniczny jutra” wyewoluował w naturalny sposób. Kluczem do jego powstania była i jest chęć bycia partnerem dla klientów zapewniającym wsparcie i pomoc w zakresie rozwiązywania problemów związanych z utrzymaniem ruchu.

 

Problemy

Nieprzypadkowo pojawiło się tutaj porównanie do zakładów przemysłowych. Wyspecjalizowane centra logistyczne mają bowiem własne służby utrzymania ruchu, które borykają się z problematyką zbliżoną do tej w przemyśle. Przypomnijmy, jakie są najczęstsze problemy, z jakimi się spotykamy, a które dotyczą magazynu technicznego (wg „Ogólnopolskiego Badania Służb Utrzymania Ruchu 2014”):

  • nieuzasadnione duże zapasy części zamiennych,
  • kilka rodzajów magazynów w obrębie jednego zakładu,
  • brak ujednolicenia procesów korzys...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy