REKLAMA
Smarowanie, obok czyszczenia, inspekcji i dokręcania (CILT), jest zasadniczym warunkiem sukcesu wdrożenia TPM oraz stanowi wraz z nimi podstawę holistycznej strategii utrzymania ruchu. Czynności te stanowią grupę aktywności mających na celu stabilizację pracy maszyn poprzez przywrócenie podstawowych warunków technicznych i mają zastosowanie w pierwszej fazie implementacji, przed standaryzacją i prewencją. Jakość przeprowadzenia tych czynności determinuje powodzenie całego programu, ponieważ to właśnie w pierwszej fazie uzyskuje się efekt redukcji awarii nawet o 80%. Tymczasem, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez konsultantów Life Cycle Engineering, tylko 22% menedżerów UR jest zadowolonych z efektów, jakie przynosi program prewencyjnego UR. W ich opinii niepowodzenie spowodowane jest tym, że wymaga zaangażowania dużej ilości pieniędzy/ludzi/czasu (niepotrzebne skreślić), a jednocześnie panuje powszechne przekonanie o niskich efektach i braku mierzalnych rezultatów.
DLACZEGO SMAROWAĆ?
Na rys. 1. pokazano, że zdecydowanie najczęściej awarie spowodowane są degradacją powierzchni i mikrostruktury elementów współpracujących, z czego czysto tribologiczne procesy zużycia stanowią ok. 65% awarii, a resztę – procesy korozyjne. Według firmy SKF niewłaściwe smarowanie jest przyczyną awarii ponad 60...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!