REKLAMA
Najszybsza degradacja łożysk tocznych w silnikach elektrycznych spowodowana jest głównie dwoma następującymi przyczynami:
- nadmiernym parciem osiowym na wał silnika,
- przepływem prądów łożyskowych.
Rodzaje uszkodzenia łożysk
Do ustalenia osiowego wałów silników najczęściej stosowane są łożyska kulkowe, które nie są przystosowane do przenoszenia dużych sił osiowych. Z uwagi na konstrukcję łożyska siły osiowe powodują wielokrotnie większe naciski kulek na bieżnie łożyska, co obrazowo przedstawiono na rys. 1.
Na rys. 2 widać asymetryczny ślad współpracy kulek z bieżnią łożyska. Duża asymetria jest spowodowana parciem osiowym na łożysko.
Natomiast na rys. 3 wyraźnie widać asymetryczny spowodowany parciem osiowym ślad nacisku kulek na bieżnię. Duże naciski wpłynęły już na uszkodzenia bieżni łożyska.
Główną przyczyną parcia osiowego jest zastosowanie niewłaściwych sprzęgieł. W przypadku znacznych odległości między łożyskami oporowymi silnika i maszyny napędzanej, sprzęgło powinno zapewnić kompensację przesunięć osiowych wskutek wydłużeń cieplnych wałów. Dotyczy to również silników pracujących...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!