Dołącz do czytelników
Brak wyników

Technologie

7 stycznia 2021

NR 6 (Listopad 2017)

System powiązany, czyli innowacje na linii magazyn – produkcja

0 106

Przyszłościowy ideał hali produkcyjnej i magazynu to pomieszczenia pełne pracujących maszyn i magazyn pełen towarów, a w żadnym z nich nie ma człowieka. To kierunek, w którym zmierzają kolejne innowacyjne rozwiązania dotyczące automatyzacji w logistyce produkcji oraz innowacje wprowadzane na linii produkcja – magazyn.

 

Z jednej strony będą to urządzenia i maszyny usprawniające zarówno proces produkcji, jak i magazynowanie. Z drugiej – będą to systemy IT integrujące produkcję z magazynem.

Pytanie o to, co napędza innowacyjność, to pytanie o „jajko i kurę”. Z jednej strony nowe rozwiązania w maszynach i urządzeniach (a także zupełnie nowe maszyny) wymuszają włączenie tych rozwiązań w systemy klasy ERP, z drugiej strony nowe możliwości systemów ERP i technologie (chociażby RFID – Radio Frequency Identification) wymuszają powstawanie nowych urządzeń.

Niezależnie od rozwiązania tego dylematu firmy, co najmniej z dwóch powodów, skazane są na innowacyjność. Jeśli firma ma problemy, potrzebuje nowych rozwiązań. A jeśli ich nie ma, to tych rozwiązań potrzebuje po to, by problemów uniknąć. W obu wypadkach przedsiębiorstwo poszukiwać będzie innowacji, które pozwolą jej wyprzedzić konkurencję, nie przepłacając za to wyprzedzenie.

Przy usprawnianiu procesu produkcji i obniżaniu kosztów możliwe są dwie strategie. Pierwsza z nich to podejście: „wydawaj mniej”, które oznacza wytwarzanie tej samej ilości produktów, zużywając mniejszą ilość zasobów, czyli czasu pracy poszczególnych maszyn, ludzi, mniej materiałów (tańsze, mniejsza ilość), mniej prądu. Druga strategia obniżania kosztów to metoda, która mówi „wytwarzaj więcej”, zużywając tę samą ilość zasobów. I to ta druga metoda pozwala na większe oszczędności. Jednak by ją wdrożyć, należy skupić się na przepływie w czasie materiałów i informacji przez przedsiębiorstwo. A to z kolei oznacza, że ważne jest odpowiednie skonfigurowanie systemu łączącego firmę w całość, ponieważ czasy, gdy poszczególne segmenty firm były odrębnymi jednostkami, odeszły już w przeszłość.

 

Automatyka i automatyzacja

Ze względu na wysoki koszt, największy sens ma automatyzacja magazynów przyprodukcyjnych sprzęgniętych z procesem produkcji i magazynów poprodukcyjnych. Jest w nich miejsce zarówno na automatykę, jak i na systemy integrujące. W miejscach, w których najważniejszy jest czas i precyzja, i w których koszt pomyłki, niedostarczenia towaru na czas jest wysoki, nasycenie automatyką jest celowe, pomimo wysokich kosztów inwestycji, które zwracają się przez długi czas. Po stronie korzyści znajduje się brak kosztów pomyłek, zwrotów, opóźnień i – co najważniejsze – kosztów utraty klienta. I to one w dłuższej perspektywie rachunku ciągnionego przeważają nad kosztami wdrożenia. Choć trudno obecnie oddzielić elementy automatyki od wdrożeń rozwiązań informatycznych, to można wśród nich wskazać na takie innowacyjne rozwiązania ostatniego czasu, jak stopniowe wprowadzanie do transportu wewnętrznego wózków AGV (Automated Guided Vehicle), systemy transportu wewnętrznego, zautomatyzowane regały magazynowe, automatyczne magazyny, technologie Pick-by-Light czy Pick-by-Voice, kody RFID, a nawet drony, nad którym kończy prace DHL.

 

Koncepcje i regały

Choć system produkcji Lean Management znany jest od ponad dwudziestu lat, to jednak ta koncepcja zarządzania łańcuchem dostaw w produkcji przepływowej okazuje się niezwykle skuteczna i wprowadzane są do niej wciąż nowe rozwiązania. Są one najczęściej uzupełnieniami informatycznymi zmierzającymi do kontroli całego łańcucha dostaw w sieci sterowanej aktualnym zapotrzebowaniem produkcyjnym. Rozwiązania te skupiają się na intralogistyce przedsiębiorstwa, zapewniając minimalizację czasu przepływu, redukcję nadmiernych zapasów i likwidację zbędnego przemieszczania towarów. Celem tych działań jest prowadzenie wydajnej produkcji bez dużych magazynów, zarówno surowców, jak i wyrobów gotowych.

Tu swoją rolę odgrywają pociągi logistyczne, których koncepcja, choć też od dawna znana, wzbogacana jest o nowe rozwiązania i technologie. Pociąg składa się z ciągnika i wózków, a jego zadaniem jest dostarczenie określonych materiałów na supermarkety i stanowiska produkcyjne po określonej trasie w ustalonych odstępach czasu. W innowacyjnych rozwiązaniach stosowane są ciągniki AGV, a wózki ładowane są automatycznie dzięki technologii Pick-by-Light/Put-to-Light, wskazującej za pomocą sygnału wizualnego dokładne miejsce w magazynie, w którym znajduje się materiał, który należy dostarczyć do stanowiska produkcyjnego.

W systemie jest także miejsce na regały automatyczne będące alternatywą dla regałów tradycyjnych, zwane Lean-Lift.

Pozwalają one na łatwy dostęp do towarów, a automatyczne wyszukiwanie żądanych materiałów ogranicza straty czasu przy realizacji zadań transportowych i powoduje minimalizację błędów kompletacyjnych, usprawniając procesy m...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy