„Targi jednak mają przyszłość” – relacja z Przemysłowej Wiosny

Aktualności Wydarzenia

Choć pył na kieleckich Targach wzburzony Przemysłową Wiosną opadł (w przeciwieństwie do tego towarzyszącego standardowej wiośnie, który w ostatnich dniach jest bardzo aktywny), wracamy do Państwa z ostatnią relacją z tego wydarzenia, skoncentrowaną na opiniach wystawców i przedstawicieli branży.

Od 2015 roku powierzchnia wystawy każdego roku rosła o 20%, trend ten został zachwiany w latach pandemii, choć nawet wtedy cykl spod znaku STOM został zorganizowany. 2023 rok to powrót do tendencji wzrostowej - „Przemysłowa Wiosna” była nie tylko większa od rekordowej edycji z 2019, ale największa w historii. Niemal 600 wystawców z 20 krajów zaprezentowało to, czego poszukują branżowi zwiedzający – obrabiarki, wycinarki, giętarki, całe linie zrobotyzowane, specjalistyczne maszyny dla odlewnictwa, spawarki, mikroskopy. Tak szeroki zakres branżowy pozwala zdobyć przedsiębiorcom naprawdę szeroki wachlarz nowych kontaktów.

REKLAMA

​​

Podczas tegorocznej edycji, po raz pierwszy czterodniowych Targów Obróbki Metali, Obrabiarek i Narzędzi STOM, na 333 stoiskach umiejscowionych aż w siedmiu targowych halach, wystawiło się 570 firm. Łączna powierzchni tegorocznej, przemysłowej ekspozycji to ponad 19 tys. m2.

A co na temat targów mówią sami wystawcy:

– Po dwóch pierwszych dniach i połowie trzeciego, uważam, że Targi jednak mają przyszłość, że jest to dobre miejsce, żeby spotkać się z klientami. Nie tylko pod kątem sprzedaży, ale żeby przedstawić swoją ofertę, porozmawiać o tym, w którą stronę idzie branża CNC, nakreślić jej przyszłość. –

SUR: Czy Pańskim zdaniem widoczna jest tendencja wzrostowa względem poprzednich lat?

– Myślę, że tak, również w kontekście rozwoju branży. Wszyscy po pandemii myśleliśmy, że nastanie przestój i tak się poniekąd wydarzyło, doszła do tego wojna, agresja Rosji na Ukrainę, ona też spowodowała swoje. Dzisiaj mamy nadzieję, że wszystko się trochę ustabilizowało. Kolejny etap to będzie otrzymanie funduszy unijnych, od których bardzo uzależniona jest branża, więc spodziewamy się, że kolejne półrocze będzie jeszcze lepsze. –
Kamil Dolata, Dyrektor Marketingu, Abplanalp

 

„Przede wszystkim według nas widać wyraźnie, że nieprawdą jest, iż targi, bezpośredni kontakt z maszyną, z dostawcą i z klientem, że to już się skończyło, że wszystko da załatwić się przez internet.

Mimo wszystko Klienci potrzebują zobaczyć maszynę pracującą na żywo i te targi są tego dowodem.

Odwiedzający potwierdzali, że kontakt bezpośredni jest dla nich bardzo ważny i istotny. Mamy bardzo dużo nowych tematów, a klienci oczekują spotkań zaraz po targach. To by wskazywało, że jest ruch w gospodarce i potrzebuje ona nowych inwestycji.

Mieliśmy naprawdę bardzo duże zainteresowanie na naszym stoisku.

Dla nas te targi są na porównywalnym poziomie jak sprzed pandemii, nie widzimy żadnej różnicy. Bardzo podobają nam się te targi, również jeżeli spojrzymy na lokalizację klientów, którzy tu przyjeżdżają, nie są to tylko targi regionalne, bo pojawiają się goście z całej Polski.

Ja jestem z wielkopolski i szczerze, nie spodziewałem się aż tak tylu wizyt klientów z mojego regionu i jako lokalny patriota muszę powiedzieć, że targi poznańskie mają ogromną konkurencję.”
Sławomir Gołębiewski, Inżynier ds. sprzedaży oraz Mariusz Wardziński, Managing Director, GF Machining Solutions

 

„Tegoroczne targi oceniamy bardzo wysoko, z jednej strony widzimy dużą ilość wystawców, firmy konkurencyjne, naszych klientów i kooperantów. Na przestrzeni tych trzech dni targowych możemy śmiało powiedzieć, że było bardzo dużo zwiedzających, także mamy interesujące kontakty i klientów, z którymi mam nadzieję pracować w przyszłości.”
Tomasz Jastrzębski, Dyrektor Handlowy, Członek Zarządu, Cloos

 

„Jesteśmy bardzo zadowoleni, sporo odwiedzających. Zdecydowanie tendencja wzrostowa, widać to po zapełnieniu hal targowych, które w zasadzie wypełnione są do ostatniego metra, zatem na pewno spotkamy się za rok. Z perspektywy trzeciego dnia, myślę, że czterodniowa formuła to wartość dodana do całych targów.”
Robert Kortys, kierownik techniczny, DiG Serwis

 

„Bardzo ciekawe wrażenia, jest dużo firm, które na przykład z nami współpracują, ale są też przedsiębiorstwa, których wcześniej nie znaliśmy. Odwiedzający, którzy przychodzą, są zaciekawieni, chcą słuchać o naszych rozwiązaniach. Wymieniamy się wizytówkami i kontaktami. Dużo ludzi jest właśnie tak szczerze zainteresowanych. Myślę, że to dobrze, iż w tym roku targi są dłuższe niż zwykle, mamy więcej czasu na spotkania i rozmowy.”
Dagmara Puchała, Inżynier Sprzedaży Działu Szkoleń i Subskrypcji, Premium solutions

 

„Wrażenia bardzo pozytywne, w porównaniu do poprzednich lat, myślę, że śmiało powiedzieć można, że odwiedziło nas bardzo wielu klientów. Ciekawym rozwiązaniem, moim zdaniem, jest rozszerzenie targów do czterech dni, naprawdę dzięki temu pozyskaliśmy więcej kontaktów handlowych. Myślę, że w porównaniu do lat wcześniejszych po dwóch dniach jest ich więcej niż przez całe trzy dni na przykład ubiegłego roku, czy jeszcze dwa lata wstecz. Bardzo dobre targi.”
Karol Sworobowicz, serwisant, CNC Projekt

 

„Po kilku latach wróciliśmy na targi STOM z polską premierą wycinarki laserowej o mocy 30 kW. Maszyna wygrała Złoty Medal Targów Kielce. Jesteśmy bardzo zadowoleni i wdzięczni za to, że targi nas doceniły. Cieszymy się z tego powrotu, ponieważ brakowało nam atmosfery tych targów. Są to zawsze naprawdę wyjątkowe wydarzenia, które cenimy, ponieważ przynoszą sporo nowych kontaktów i możliwości. Dzisiaj czwarty dzień, kończymy targi z jak najbardziej pozytywnymi odczuciami. Bardzo dużo zwiedzających, dużo pracy, dużo wypitych kaw, zmęczenie oczywiście po dniach targowych, ale to oznacza, że przyniosły one swój efekt.”
Magdalena Klimaszewska, Marketing Leader, Eagle

 

„Tak naprawdę jesteśmy na targach kieleckich od lat, stały się już naszą tradycją i bardzo się cieszymy, że targi wróciły z powrotem do swojej formy po czasach covidowych. Widzimy, że forma czterodniowa jest dla nas dużo spokojniejsza, ale nie brakuje nam klientów na stoisku, więc na dzień dzisiejszy jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że jesteśmy tutaj i możemy uczestniczyć w tym najważniejszym dla nas wydarzeniu targowym odbywającym się wiosną.”
Andrzej Pazdyk, Kierownik dz. Marketingu, Eckert

 

„Jesteśmy bardzo zadowoleni. To jest nasz pierwszy raz na targach, udało się przeprowadzić wiele biznesowych, rokujących rozmów i na pewno za rok znowu weźmiemy udział w targach STOM.”
Sonia Redlich, Marketing Department Coordinator, Man and Machine

 

„Jak zwykle targi STOM nas nie rozczarowały, po pierwszym troszkę spokojniejszym dniu, drugi i trzeci – stare dobre targi STOM. Bardzo dużo nowych klientów i tych, którzy nas już znają, z którymi współpracujemy. Bardzo ciekawa impreza jeśli chodzi o innych wystawców, których miałem okazję pooglądać i to, co przywieźli do Kielc. Dobra organizacja, jak zawsze same superlatywy.”
Michał Kowalski, dyrektor generalny, Hafen

 

„Dla nas są to bardzo owocne targi. W pierwsze trzy dni odwiedziło nas wiele osób. Czy to będą lepsze targi w stosunku do ubiegłych lat – okaże się po podsumowaniu, ale wygląda to obiecująco.”
Mgr inż. Krzysztof Bejski, manager ds. sprzedaży, Ekomet

 

„Mogę powiedzieć, że jesteśmy zadowoleni z tegorocznej imprezy, oczywiście jesteśmy w połowie targów, więc pewnie bardziej zasadne byłoby wypowiadanie się pod koniec, natomiast jak do tej pory jesteśmy usatysfakcjonowani z ilości odwiedzających nasze stoisko potencjalnych klientów jak i z lokalizacji naszego stoiska, tym bardziej, że udało nam się uzgodnić z organizatorami targów zwiększenie naszego stoiska ponieważ zdecydowaliśmy się wystawić o jedną maszynę więcej, niż pierwotnie było to zakładane.”
Jacek Sokołowski, Sales Manager Poland, Prima Power

 

„W pierwszy i drugi dzień odwiedziło nas bardzo wielu klientów. To osoby, które przyszły z konkretnymi projektami, osoby, które szukają rozwiązań i pytają, czy możemy im pomóc. Są przygotowani, niekiedy mają nawet rysunki, są w trakcie inwestycji i proszą o pomoc w rozwiązaniu. Oczywiście to zawsze wstępna rozmowa, bo w takich warunkach nie da się tego bardzo precyzyjnie zrobić, trzeba to zobaczyć na żywo, ale sama świadomość napawa optymizmem.”
Dariusz Wabik, Sales Manager, Fanuc

 

 

„Generalnie jesteśmy zadowoleni z przebiegu targów. Nawiązaliśmy sporo nowych kontaktów z przedstawicielami firm produkcyjnych, odwiedziło nas również kilkoro naszych obecnych klientów, by porozmawiać o swoich potrzebach i o tym, jak przebiega u nich produkcja zarządzana przez nasz system. Generalnie, ruch jest duży, nasze stoisko cieszy się zainteresowaniem, prawdopodobnie przyjedziemy na te targi ponownie.
Wydaje mi się również, że nastroje wśród naszych gości świadczą o tym, że powoli zapominamy o stagnacji w biznesie a to, co widzimy na tych targach nastraja nas optymizmem.”
Piotr Karaś, Marketing Manager, Iposystem

 

„W tym roku o jeden dzień dłużej, więc trzeba przyznać, że potrzebne było więcej przygotowań, ale jesteśmy bardzo zadowoleni, jest dużo więcej osób niż w zeszłym roku.

Widać tendencję wzrostową. Drugi i trzeci dzień absolutnie pokazuje nam to, że te targi się rozwijają, spora frekwencja zainteresowanych osób. Widać, że zwiększa się świadomość branży druku 3D w ludziach. Sporo firm jest zainteresowanych naszymi usługami, ale również usługami innych firm właśnie w druku 3D czy obróbce metali.”
Mateusz Lenart, Business Development Manager, Sygnis

 

„Wrażenia nasze są niezmiennie bardzo dobre, kolejny raz wystawiamy się na targach STOM, chyba można powiedzieć, że są to największe targi związane z obróbką różnego rodzaju metali. Oczywiście jesteśmy jak najbardziej zadowoleni, jest duże zainteresowanie robotyzacją, która jest tematem na topie. Jest to związane z tym chociażby, że osób do pracy jest coraz mniej, robotyzacja zwiększa wydajność, jakość, dlatego cieszymy się z dużego zainteresowania targami.”
Yaskawa, Daniel Oblamski, Inżynier Sprzedaży Działu Robotyki

 

„Po dłuższej przerwie związanej z pandemią, widzimy bardzo dużą zmianę, zmianę na lepsze, więcej  ciekawych, konkretnych rozmów. Bardzo się cieszymy, że jesteśmy na targach STOM w Kielcach i oceniałbym je naprawdę bardzo dobrze.

To naszym zdaniem najlepsza edycja targów, naprawdę sale są wypełnione przez wystawców po brzegi. Osobiście wystawiamy się na jednym z większych stoisk na hali A, 100 m2, a nie było o to łatwo, bo już w grudniu sygnalizowano, że będzie dużo wystawców. Najważniejsi jednak pozostają odwiedzający, a tych jest naprawdę w tym roku sporo.”
Piotr Cimr, Dyrektor Sprzedaży, SCHENCK RoTec Polska

 

„Targi STOM możemy uznać za bardzo owocne, ponieważ mamy bardzo dużą grupę klientów, którzy są zainteresowani naszymi produktami. Dużym zainteresowaniem na pewno cieszą się nasze lasery fiber, w tym roku mamy premierę naszego lasera na napędach liniowych. Jest to nowość w stosunku do poprzednich lat. Zauważyliśmy, że klienci poszukują innych rozwiązań niż kilka lat temu, ponieważ szukają większych maszyn z większą mocą źródła.

Możemy dodać też, że pierwszy dzień był rozpoznawczy, startowy, natomiast dużo klientów nastawiło się na drugi i trzeci dzień, żeby odwiedzić nasze stoisko. Sporo klientów jest zapowiedzianych, z którymi umawialiśmy się wcześniej, ale znalazła się też grupa klientów, którzy po prostu przy okazji zwiedzania, czy umawiania się z innymi firmami na targach w Kielcach odwiedzili nas. Liczymy też na czwarty dzień, żeby było jak w przypadku dwóch poprzednich.”
Krystian Rydz, Kierownik Działu Sprzedaży, Seron

 

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z uczestnictwa w tych targach, mile zaskoczeni dużą ilością zwiedzających. W poprzednich latach wystawialiśmy się na hali, gdzie odbywają się dni druku 3D, w tym roku pierwszy raz podjęliśmy decyzję o zmianie lokalizacji i pojawieniu się typowo na części obrabiarkowej. Była to dobra decyzja, bo jest zdecydowanie więcej osób odwiedzających nasze stoisko, bardzo dużo klientów, którzy rzeczywiście mają jakieś zapytania związane z branżą obrabiarkową.

My też mamy okazję pokazać nasze nowości produktowe dedykowane do tej branży. Widać bardzo duże zainteresowanie robotyzacją procesów, czyli wszystkich elementów współpracujących z obrabiarką. Oprócz tego mamy część mechaniczną, która też mocno rozwija się oferując właśnie kompleksowe rozwiązania do automatyzacji procesów produkcyjnych, więc jesteśmy usatysfakcjonowani i myślimy, że targi STOM-Tools stają się główną areną spotkań firm obrabiarkowych w Polsce.”
Paweł Solecki, Manager Regionu Polska Południowo-Wschodnia, Igus

 

„Wystawiamy się tutaj razem z firmą Level-LED oraz z naszymi przyjaciółmi z firmy Arkance.

W tym roku jesteśmy z naszym nowym modelem maszyny, jest to laser tube do cięcia rur i profili. Ponadto wprowadzamy na rynek nowy produkt, są to lampy ledowe sterowane automatycznie, razem z czujnikami, dzięki którym możemy zaoszczędzić prąd. Stawiamy na rozwiązania ekologiczne i oszczędne również w ramach naszej nowej marki Level-LED. Jesteśmy firmą, która jest na rynku od ponad 20 lat, z tradycjami, ale nie zatrzymujemy się w jednym miejscu, stąd inwestycja w różne nowe technologie i tworzenie nowych marek.

Nasi sąsiedzi są producentem oprogramowania, to firma Arkance Systems, wystawiają się z oprogramowaniem CAD/CAM.

Jeśli chodzi o targi jest to takie miejsce, które zawsze bardzo lubimy, super miła ekipa i dobry punkt dla Polski wschodniej, a przy okazji blisko nas, więc lubimy tutaj przyjeżdżać. Ruch na targach duży, więc myślę, że formuła targów wraca do łask.”
Patryk Cygan, prezes firmy Level-LED i FiberCut, Rafał Cygan, właściciel firmy Metal-Technika

 

„Targi w Kielcach wydają mi się obecnie najlepszymi targami pod względem ilości wystawców, ale przede wszystkim ilości osób odwiedzających. Nie możemy narzekać na pustkę i nudę, co miało często miejsce przy okazji innych imprez i mam wrażenie, że właśnie Kielce stają się takim centrum targowym w Polsce. Osobiście jestem bardzo zadowolony.”
Michał Puchciński, Specjalista ds. produktu, Rywal

Zobacz galerię: 

Przypisy