Dobór rodzaju smarowania oraz uszczelnień łożysk wału korbowego silnika spalinowego

Utrzymanie ruchu

Artykuł przedstawia sposób sprawdzania przydatności dodatków uszlachetniających w warunkach laboratoryjnych, z uwzględnieniem wartości współczynników tarcia istniejącego w skojarzeniach tribologicznych aparatu czterokulowego T-02.
Wykazuje także przydatność wzoru (1), określającego działanie łożyska do wykazania przydatności eksploatacyjnej dodatków uszlachetniających dodawanych do olejów smarowych. Scharakteryzowano układ smarowania stosowany prawie we wszystkich silnikach spalinowych średnioobrotowych. Przedstawiono metodę pomiarów współczynnika tarcia wykonanych na stanowisku aparatu T-02. Zaproponowana została też metoda wykrywania przecieków skrzyni korbowej.

 

Wstęp

W czasie działania tłokowego silnika spalinowego część energii cieplnej generowanej w trakcie spalania paliwa w przestrzeni roboczej jest zamieniana na energię mechaniczną, co następuje w formie pracy. W transformacji tej energii na sposób pracy wpływają m.in. łożyska wału korbowego. Działanie tego rodzaju, dowolnego łożyska ślizgowego, można interpretować jako przenoszenie przez nie energii w określonym czasie, które umożliwia zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego w zadanych warunkach i w określonym czasie t, w którym następuje wykonanie pracy LeŁ przez to łożysko.

REKLAMA

​​

W związku z tym działanie to, w ujęciu formalnym, interpretuje się następująco [1]:

DŁ(t) = LeŁ(t)•t   (1)

W przypadku, gdy LeŁ = idem w czasie t, uzyskuje się zależność:

DŁ(t) = LeŁ•t        (2)

gdzie:

LeŁ – praca wykonana przez łożysko,

t – czas działania łożyska.

Każde łożysko ślizgowe jest węzłem tarcia składającym się z:

  • czopa, jako elementu obciążonego zmiennymi siłami dynamicznymi,
  • panwi jako element, względem którego porusza się czop,
  • oleju smarowego, tworzącego klin smarowy rozdzielający czop i panew.

Między tymi elementami zachodzą ściśle określone relacje, które będą ulegały wyraźnym zmianom z różnych przyczyn. W artykule opisane zostały relacje związane ze zmianami współczynnika tarcia, którego wartość zależy głównie od sposobu i przebiegu procesu smarowania w danym układzie smarowania (rys. 1.).

 

Układ smarowania łożysk wału korbowego

Na rys. 1. przedstawiony został układ smarowania łożysk i zarazem gładzi cylindrów, jako jeden nierozłączny układ, który stosowany jest prawie we wszystkich okrętowyc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy