Wstęp
W czasie działania tłokowego silnika spalinowego część energii cieplnej generowanej w trakcie spalania paliwa w przestrzeni roboczej jest zamieniana na energię mechaniczną, co następuje w formie pracy. W transformacji tej energii na sposób pracy wpływają m.in. łożyska wału korbowego. Działanie tego rodzaju, dowolnego łożyska ślizgowego, można interpretować jako przenoszenie przez nie energii w określonym czasie, które umożliwia zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego w zadanych warunkach i w określonym czasie t, w którym następuje wykonanie pracy LeŁ przez to łożysko.
REKLAMA
W związku z tym działanie to, w ujęciu formalnym, interpretuje się następująco [1]:
DŁ(t) = LeŁ(t)•t (1)
W przypadku, gdy LeŁ = idem w czasie t, uzyskuje się zależność:
DŁ(t) = LeŁ•t (2)
gdzie:
LeŁ – praca wykonana przez łożysko,
t – czas działania łożyska.
Każde łożysko ślizgowe jest węzłem tarcia składającym się z:
- czopa, jako elementu obciążonego zmiennymi siłami dynamicznymi,
- panwi jako element, względem którego porusza się czop,
- oleju smarowego, tworzącego klin smarowy rozdzielający czop i panew.
Między tymi elementami zachodzą ściśle określone relacje, które będą ulegały wyraźnym zmianom z różnych przyczyn. W artykule opisane zostały relacje związane ze zmianami współczynnika tarcia, którego wartość zależy głównie od sposobu i przebiegu procesu smarowania w danym układzie smarowania (rys. 1.).
Układ smarowania łożysk wału korbowego
Na rys. 1. przedstawiony został układ smarowania łożysk i zarazem gładzi cylindrów, jako jeden nierozłączny układ, który stosowany jest prawie we wszystkich okrętowyc...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!