Dołącz do czytelników
Brak wyników

Raport

15 grudnia 2020

NR 1 (Styczeń 2017)

Dopóki dzban wodę nosi…

0 80

Wyniki ankiety dotyczącej zapobiegania kryzysowi w firmie [1], wykonanej przez Bestway Consulting.

 

ŚWIAT PRZYSPIESZYŁ

Niezależnie od poglądów i planów na przyszłość musimy pogodzić się ze zmianami. Wschodni sąsiad prowadzi wojnę, która wybuchła po raz pierwszy od 70 lat tak blisko naszych granic. Zachodni sąsiedzi przestali być oazą spokoju i co kilka tygodni jeden (albo więcej) z nich boryka się z zagrożeniem i konsekwencjami zamachów terrorystycznych. W bezpośrednim zamachu terrorystycznym z wykorzystaniem porwanego samochodu zginął Polak.

Zmieniły się czasy, zagrożenia – kiedy to, co oglądamy w telewizji, dotknie nas osobiście? Jeszcze kilka lat temu trudno nam było wyobrazić sobie, że będzie mniej bezpiecznie w Europie, możemy zatem spodziewać się zmian również w Polsce.

Musimy też jasno sprecyzować – posiadanie ochrony przy bramie nie oznacza zarządzania bezpieczeństwem. Zarządzanie bezpieczeństwem ciągłości działania to „planowy holistyczny proces identyfikacji zagrożeń i ich skutków dla organizacji” (Norma BS 25999).

Czy firmy w Polsce są przygotowane na wypadek zagrożenia terrorystycznego? A czy są przygotowane np. na sabotaż, akt działania nieuczciwej konkurencji? Odpowiedź na drugie pytanie będzie podobna jak na pierwsze, a zagrożenia łatwiejsze do zobrazowania.

W WIĘKSZOŚCI FIRM ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE ROZUMIE SIĘ JAKO ZAPOBIEGANIE POŻAROM (75%), KRADZIEŻY (34%) I WYPŁYWIE TAJEMNIC PRZEDSIĘBIORSTWA (64%). TYLKO 4% FIRM ZADEKLAROWAŁO ZAPOBIEGANIE AKTOM SABOTAŻU I TERRORYZMOWI. JEDNOCZEŚNIE 76% FIRM NIE PODDAŁO SIĘ NIGDY AUDYTOWI BEZPIECZEŃSTWA, DLA 16% WYKONAŁA GO FIRMA OCHRONY, DLA 14% UBEZPIECZYCIEL.

 

ŚWIADOMOŚĆ

Z ankiety przeprowadzonej przez Bestway Consulting wynika, że firmy nie zarządzają bezpieczeństwem ciągłości działania. Oznacza to, że w 87% zapytanych firm nie było świadomych działań wyprzedzających, planowania na wypadek np. sabotażu. Tylko 3% zapytanych przedsiębiorstw deklarowało posiadanie oddzielnego stanowiska dedykowanego do zarządzania ciągłością działania, 6% – podział tych kompetencji pomiędzy kilka osób, 4% – incydentalne korzystanie ze wsparcia zewnętrznego. Nie jest dobrze. Na...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy