Jak skutecznie wpływać na postawy pracowników wobec BHP?

Raport

Sposoby kształtowania postaw i co za tym idzie – zachowań wobec bezpieczeństwa pracy – to trudne wyzwanie stojące przed każdym kierownikiem. Ale wystarczy wypracowanie jasnych wskazówek, które pomogą radzić sobie w konkretnych sytuacjach, np. jak sprawić, aby pracownicy zaczęli przestrzegać przepisów nie z obawy przed karą, ale z wewnętrznego przekonania, by sytuacja zmieniła się na lepsze

 

Rola służb BHP

Niezwykle ważną kwestię stanowi zdefiniowanie roli służby BHP w sensie strategicznym (czyli jaka jest jej misja), ponieważ od tego będą zawsze zależne podejmowane działania. Jak ważny jest ten aspekt, łatwo zrozumieć na przykładzie mówiącym, jaka ta rola być nie powinna. Jeśli przyjąć, że zasadniczym, strategicznym zadaniem służby BHP jest „pilnowanie, aby w zakładzie przestrzegane były przepisy”, to tak rozumiana rola skutkuje tym, że inspektor zmienia się w nadzorcę, który na siebie bierze całą odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa w firmie. Intencje mogą być szczytne, ale podejście nieefektywne i co gorsza nierealne – nie można być przecież wszędzie ani osobiście dopilnować każdej czynności, samodzielnie wychwycić wszystkich uchybień. Niestety jednak dość często można się z tym podejściem spotkać.

REKLAMA

​​

Jeśli zadaniem służby BHP na poziomie misji byłoby „kształtowanie bezpiecznego środowiska pracy, budowa świadomości zagrożeń oraz angażowanie pracowników i kadry kierowniczej w ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy